Local history and identity: a study of the case in the historical education perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p125

Keywords:

Historical education, Local history, Historical identity

Abstract

Presents the partial results of an investigation developed in the Program of Master’s Degree and Doctorate in Education of the Universidade Tuiuti do Paraná, whose research problem approached the conceptions of historical identity in Local History classes of 3rd grade’s teachers of the Primary School of a school of the municipal net of Campo Largo – PR. Jörn Rüsen’s reflections concerning the functions of the historical conscience for the practical life guide the analysis and the categorization of the historical identity conceptions of the investigation’s subjects. The methodological structuralism is the conductive thread of the research, mainly for making possible an analysis of the teachers’ actions in the context of the social structures that govern the society. Besides, in the perspective of the qualitative research, using the case study as strategy, empiric data were collected, through the application of questionnaires, observations in classroom and interviews with the 3rd grade’s teachers that revealed elements of the relationships between the teaching of Local History and the constructions of historical identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geyso Germinari, Universidade Tuiuti do Paraná

Professor of the Master in Education at the Tuiuti University of Paraná, and researcher Research Laboratory in Historical Education at PPGE / UFPR

Gerson Buczenko, Universidade Tuiuti do Paraná

Graduated in History from FIES (2009) and Master's in Education from Universidade Tuiuti do Paraná.

References

ALVES, L. A. M. A história local como estratégia para o ensino da história. Porto: Universidade do Porto, 2006.

BARCA, I. Educação histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras. Porto, III série, v. 2, 2001, p. 13-21.

BARCA, I. Marcos de consciência histórica de jovens portugueses. Currículo sem fronteiras, v. 7, n. 1, p. 115-126, jan./jun., 2007.

BARCA, I. Educação histórica: pesquisar o terreno, favorecer a mudança. In: Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 53-76.

CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. Introdução: percursos das pesquisas em educação histórica: Brasil e Portugal. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. (Org.). Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 9-17.

CAMPO LARGO. Prefeitura Municipal de Campo Largo. Secretaria Municipal de Educação e Cultura. Matriz curricular para o ensino fundamental de 9 anos. Campo Largo, 2010.

BITTENCOURT, C. Identidade nacional e ensino de história do Brasil. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 185-204.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares da educação. Brasília: MEC, 1997.

GOUBERT, P. História Local. Revista Arrabaldes: por uma história democrática, Rio de Janeiro, n. 1, maio/ago. 1988. GUIMARÃES, S. Didática e prática de ensino de História. 12. ed. CampinasSP: Papirus, 2011.

HORN, G. B.; GERMINARI, G. D. Ensino de história e seu currículo: teoria e método. Petropólis/RJ: Vozes, 2010.

LLOYD, C. As estruturas da história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1995.

MARTINS, G. de A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

NIKITIUK, S. A História local como instrumento de formação. Disponível em: http://www.rj.anpuh.org/.../rj/.../2002/.../Nikitiuk%20Sonia%20M%20L.do. Acesso em 01 mai. 2012.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes da educação básica de história. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/. Acesso em: 7 jun. 2011.

SAMUEL, R. Documentação – história local e história oral. Rev. Bras. de Hist. v. 09. n. 19. p. 219 – 243. set. 89. fev. 90.

RÜSEN, J. Conscientização histórica frente à pós-modernidade: a história na era da “nova transparência”. Revista História, Curitiba, Ano 12, n. 20-21, 1997.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.

RÜSEN, J. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento Brasília: UnB, 2010.

RÜSEN, J. Narrativa histórica: fundamentos, tipos, razão. In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: UFPR, 2010a. p. 93-108.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é está. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009a. p. 21-51

SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. F. B.. História e educação: diálogos em construção. In: SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. F. B.; HORN, G. B. (Org.). Diálogos e perspectivas de investigação. Ijuí: Unijuí, 2008.

TOLEDO, M. A. L. T. História local, historiografia e ensino: sobre as relações entre teoria e metodologia no ensino de história. Disponível em: <http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_articulo?codigo=3632463>. Acesso em: 1 maio 2012.

Published

2012-02-22

How to Cite

Germinari, G., & Buczenko, G. (2012). Local history and identity: a study of the case in the historical education perspective. História & Ensino, 18(2), 125–142. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p125

Issue

Section

Artigos