Indo além da temática histórica: a linguagem pictórica como recurso pedagógico

Authors

  • Mônia L. Silvestrin Universidade Federal do Paraná
  • Ana Gilka D. Carneiro Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p61

Keywords:

History, Teaching, Arts, Paintings.

Abstract

The present article discusses some possible ways of utilizing plastic arts, more specifically paintings, as a means of teaching history. By emphasizing methodological questions, the authors seek to present, focusing on the dialogue between history and the theories of art, some alternatives to the well known work of utilizing paintings with a historical theme.

Author Biographies

Mônia L. Silvestrin, Universidade Federal do Paraná

Graduating in History at the Universidade Federal do Paraná

Ana Gilka D. Carneiro, Universidade Federal do Paraná

Graduating in History at the Universidade Federal do Paraná

References

COLl, Jorge. O que é arte? São Paulo: Círculo do Livro, 1983.

ELIAS, Norbert. Mozart - sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1995.

OSTROWER, Faya. A construção do olhar. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

SALlBA, Elias T. Experiências e representações sociais: reflexões sobre o uso e o consumo das imagens. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Ed. Contexto,1998.

WOODFORD, Susan. A arte de ver a arte. São Paulo: Círculo do livro, 1983.

Published

1999-07-02

How to Cite

Silvestrin, M. L., & Carneiro, A. G. D. (1999). Indo além da temática histórica: a linguagem pictórica como recurso pedagógico. História & Ensino, 5, 61–70. https://doi.org/10.5433/2238-3018.1999v5n0p61

Issue

Section

Artigos