RPG (Role Playing Game): notes for teaching and learning history
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p27Keywords:
RPG, Narratives, History TeachingAbstract
The article search a reflection on the project of teacher training “Narratives of Imagination”, proposed by the Institute of History, Universidade Federal de Uberlândia, regarding the "games of narratives" (ROLE PLAYING GAME or RPG) with a contribution to the teaching and learning of history. In the search to try to understand significances of the past and representations at the present moment, trying to incorporate with legitimacy the narratives and games in history lessonsand, thus, contribute to a broader awareness of the past from the questions which we live today.Metrics
References
BARTHOLO, M. F. O lazer numa perspectiva lúdica e criativa. Cinergis, Santa Cruz do Sul. v. 2, n.1, p. 92, jan/jun, 2001.
CAILLOIS, R. Os jogos e os homens. A máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.
CHAVES, O. A Arte de Contar Histórias. São Paulo, SP: Confederação Evangélica do Brasil, 1963.
FENELON, D. R. A Formação do Profissional de História e a Realidade do Ensino. In: Tempos Históricos, Cascavel: EDUNIOESTE, v.12, n.1, ano X, 1º semestre de 2008.
FENELON, D. R. Muitas Memórias, Outras Histórias. São Paulo: Olho D’Água, 2004.
FENELON, D. R. História Social. Pesquisa Histórica e a Formação do Profissional de História. In. História Regional. III Seminário de Pesquisa do CEDOC (29 a 31 de janeiro de 2001). Ilhéus, Bahia. Editus (editora da UESC), 2001, p. 23-35.
GARDNER, H. Mentes que mudam: a arte e a ciência de mudar as nossas ideais e as dos outros. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2005.
HITCHENS, M.; DRACHEN, A. The Many Faces of Role-Playing Games. In: International Journal of Role-Playing, Issue 1, p. 3-21, 2008. . Acesso em 25 Ago. 2011.
HUIZINGA. J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2007.
MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Ed. Cultrix, 1993.
PAVÃO, A. A Aventura da Leitura e da Escrita entre Mestres de Roleplaying Game (RPG). 2 ed. São Paulo: Devir, 2000.
PINTO, Á. V. Sete Lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 1982.
ROCHA, R. C. RPG: uma ferramenta lúdica de desenvolvimento humano. Uberlândia: Uniminas, 2008.
SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias. São Paulo: EDUSP, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.