RPG (Role Playing Game): notes for teaching and learning history

Authors

  • Sérgio Paulo Morais Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0001-7827-3373
  • Rafael Rocha Mestre em Educação pela Universidade de La Empresa (Uruguai).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p27

Keywords:

RPG, Narratives, History Teaching

Abstract

The article search a reflection on the project of teacher training “Narratives of Imagination”, proposed by the Institute of History, Universidade Federal de Uberlândia, regarding the "games of narratives" (ROLE PLAYING GAME or RPG) with a contribution to the teaching and learning of history. In the search to try to understand significances of the past and representations at the present moment, trying to incorporate with legitimacy the narratives and games in history lessonsand, thus, contribute to a broader awareness of the past from the questions which we live today.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sérgio Paulo Morais, Universidade Federal de Uberlândia

Doctor in Social History from PUC-SP. Adjunct Professor of the undergraduate and graduate program in History at the Federal University of Uberlândia.

Rafael Rocha, Mestre em Educação pela Universidade de La Empresa (Uruguai).

Master in Education from the University of La Empresa (Uruguay).

References

ANTUNES, C. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 6 ed., Petrópolis: Vozes. 2000.

BARTHOLO, M. F. O lazer numa perspectiva lúdica e criativa. Cinergis, Santa Cruz do Sul. v. 2, n.1, p. 92, jan/jun, 2001.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens. A máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CHAVES, O. A Arte de Contar Histórias. São Paulo, SP: Confederação Evangélica do Brasil, 1963.

FENELON, D. R. A Formação do Profissional de História e a Realidade do Ensino. In: Tempos Históricos, Cascavel: EDUNIOESTE, v.12, n.1, ano X, 1º semestre de 2008.

FENELON, D. R. Muitas Memórias, Outras Histórias. São Paulo: Olho D’Água, 2004.

FENELON, D. R. História Social. Pesquisa Histórica e a Formação do Profissional de História. In. História Regional. III Seminário de Pesquisa do CEDOC (29 a 31 de janeiro de 2001). Ilhéus, Bahia. Editus (editora da UESC), 2001, p. 23-35.

GARDNER, H. Mentes que mudam: a arte e a ciência de mudar as nossas ideais e as dos outros. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2005.

HITCHENS, M.; DRACHEN, A. The Many Faces of Role-Playing Games. In: International Journal of Role-Playing, Issue 1, p. 3-21, 2008. . Acesso em 25 Ago. 2011.

HUIZINGA. J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Ed. Cultrix, 1993.

PAVÃO, A. A Aventura da Leitura e da Escrita entre Mestres de Roleplaying Game (RPG). 2 ed. São Paulo: Devir, 2000.

PINTO, Á. V. Sete Lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, 1982.

ROCHA, R. C. RPG: uma ferramenta lúdica de desenvolvimento humano. Uberlândia: Uniminas, 2008.

SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias. São Paulo: EDUSP, 1997.

Published

2012-11-26

How to Cite

Morais, S. P., & Rocha, R. (2012). RPG (Role Playing Game): notes for teaching and learning history. História & Ensino, 18(1), 27–47. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p27

Issue

Section

Artigos