O uso de documentos escritos no ensino de história: premissas e bases para uma didática construtivista

Authors

  • André de Faria Pereira Neto Escola Parque

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p143

Keywords:

History teaching practice, Didactic method, Usage of historical written documents.

Abstract

Suggesting the necessity of the usage of written documents at the History teaching practice, this article has a didactical proposal. The text begins with the explanation of two basic premisses that shows the necessity of its utilization: the first is related with the nature and significance of the historical document itself, while the second one is refered to the commitment that a History teacher shall have with its academic practice. Knowing the importance of these two premisses, the article displays some reasons for the usage of this didactic method, so that the written document interpretation will differ from the positivist one. Having this in mind, the article is supposed to help teachers in their work, which is to stimulate the investigative curiosity of their students, increasing their knowledge desire. Therefore, this method intends to be an auxiliar recourse to help teachers to transform the classroom into a place where scholar knowledge is produced.

Author Biography

André de Faria Pereira Neto, Escola Parque

Doctor in History. Elementary School Teacher at Parque Rio de Janeiro School

References

BECKER, F. O que é contrutivismo. São Paulo: FDE, 1993.

BITTENCOURT, C. Procedimentos metodológicos em pesquisa sobre imagens no ensino de história. In: ENCONTRO DE PROFESSORES PESQUISADORES NA ÁREA DO ENSINO DE HISTÓRIA, 2., 1995, Niterói. Anais ... Niterói: EDUFF, 1995.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: História. Brasília: Mec, 1997.

BURKE, P. A revolução Francesa da historiografia: a Escola dos Annales, 1929-1989. São Paulo: Unesp, 1991.

CORSETTI, B. Neoliberaliso, memória e ensino de História. In: LENSKIJ, T.; HELFER, N. A memória e o ensino de história. Santa Crus do Sul: Edunisc, 2000. p. 12-22.

CORTESÃO, J. Caminhos da história ensinada. Campinas: Paripus, 1993.

FONSECA, S. O ensino de história e a construção da cidadania. In: SEFFNER, R. (org.). Qual história? Qual ensino? Qual cidadania? Porto Alegre: ANPUH; Ed. Unisinos, 1997. p. 14-20.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1995.

GASMAN, L.. Documentos históricos brasileiros. Rio de Janeiro: FENAME, 1976.

INCIO, I. C.; LUCA, T. R. Documentos do Brasil colonial. São Paulo: Ática, 1993.

JOANILHO, A. A construção da nacionalidade. História e Ensino, Londrina, v. 6, p. 131-140, 2000.

KNAUSS,P. Sobre anorma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKTIUK, S. (Org.). Repensando o ensino da história. São Paulo: Cortez, 1999. p. 26-46. (Coleção Questões de Nossa Época; v.53)

LE GOFF, J. Documento/monumento. In: LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Ed. Unicamp, 1996. p. 535-553.

MONTEIRO, A. M. Ensino de história: das dificuldades e possibilidades de um fazer: In: DAVIES, N. (Org.). Para além dos conteúdos no ensino de história. Niterói: Ed. UFF, 2000. p. 27-43.

PENTEADO, H. D. Professores e prática: pensando a didática. Cadernos Cedes, v. 21, p. 6-12- 1988.

PEREIRA NETO, A. História e cinema em videocassete: reflexões em torno de uma experiência didática. Ciência e Cultura: Revista da Sociedade Brasileiro para o Progresso da Ciência, v. 41, n. 9, p. 884-887, 1989.

PEREIRA NETO, A. Tornar-se cientista: o ponto de vista de Bruno Latour. Cadernos de Saúde Pública, v. 13, n. 1, p. 109-118, 1997.

REIS, J. P. Nouvelle histoire e tempo histórico: a contribuição de Febvre, Bloch e Braudel. São Paulo: Àtica, 1994.

ROSA, S. Construtivismo e mudança. Sâo Paulo: Cortez, 2000. (Coleção Questões de Nossa Época, v. 29)

SILVA, M. A.; ANTONACCI, M. A. M. Vivência na contramão. Produção de saber histórico e processo de trabalho na escola de 1º e 2º graus. Revista Brasileira de História, São Paulo, p. 9-29, 1990.

SOARES, M. Cinema como recurso auxiliar do ensino. In: ENCONTRO DE PROFESSORES NA ÁREA DO ENSNO DE HISTÓRIA, 2., 1995, Niterói. Anais... Niterói: Eduff, 1995. p. 203-214.

TODOROV, I. A descoberta da América: a questão do outro. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

Published

2001-06-20

How to Cite

Pereira Neto, A. de F. (2001). O uso de documentos escritos no ensino de história: premissas e bases para uma didática construtivista. História & Ensino, 7, 143–165. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p143

Issue

Section

Artigos