O ensino de história e a história local: experiências de pesquisas desenvolvidas por alunos do ensino médio na cidade de viçosa (MG)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p103

Keywords:

History teaching, Local history, Research.

Abstract

This article aims to present the local history rescue experience developed with the second year high school students from the UFV's High School (COLUNI). Intending to provide students an interaction between the subject studied during the year and the reality around them, we developed a work in which they researched the immigrant groups, the syndicates, the political parties and the social movements in the city. The works performed by them resulted in pictures, reports, graphics, tables, boards and films. This way, History teaching became something more interesting and mostly significant, once they could better comprehend the community that surrounds them, besides being motivated as active history characters and as historian knowledge producers.

Author Biography

Raquel dos Santos Sousa Lima, Colégio Universitário de Viçosa

Specialist in Science of Religion. History Professor at the University College of Viçosa - UFV

References

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais. ensino médio. Brasília: MEC, 1999. p. 301.

CABRINI, C. et al. O Ensino de Historia Revisao Urgente. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

HUNT, L. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, [19--].

MACHADO, l. A. P. O livro didático e o curriculo de história em transição. Passo Fundo: Ed. Upf, 1999.

NADAI, E. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/25, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.

NIDELCOLFF, M. T. A escola e a compreensão da realidade. São Paulo: Brasiliense, [19--].

NUNES, S. C. Concepções de mundo no ensino de história. Campinas: Papirus, 1996.

PINSKY, J. (Org). O ensino de hitória e a criação do fato. São Paulo: Ed. Contexto, 1994

Published

2001-06-20

How to Cite

Lima, R. dos S. S. (2001). O ensino de história e a história local: experiências de pesquisas desenvolvidas por alunos do ensino médio na cidade de viçosa (MG). História & Ensino, 7, 103–122. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p103

Issue

Section

Artigos