O ensino de história e a história local: experiências de pesquisas desenvolvidas por alunos do ensino médio na cidade de viçosa (MG)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2001v7n0p103Keywords:
History teaching, Local history, Research.Abstract
This article aims to present the local history rescue experience developed with the second year high school students from the UFV's High School (COLUNI). Intending to provide students an interaction between the subject studied during the year and the reality around them, we developed a work in which they researched the immigrant groups, the syndicates, the political parties and the social movements in the city. The works performed by them resulted in pictures, reports, graphics, tables, boards and films. This way, History teaching became something more interesting and mostly significant, once they could better comprehend the community that surrounds them, besides being motivated as active history characters and as historian knowledge producers.
Downloads
References
CABRINI, C. et al. O Ensino de Historia Revisao Urgente. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
HUNT, L. A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, [19--].
MACHADO, l. A. P. O livro didático e o curriculo de história em transição. Passo Fundo: Ed. Upf, 1999.
NADAI, E. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/25, p. 143-162, set. 1992/ago. 1993.
NIDELCOLFF, M. T. A escola e a compreensão da realidade. São Paulo: Brasiliense, [19--].
NUNES, S. C. Concepções de mundo no ensino de história. Campinas: Papirus, 1996.
PINSKY, J. (Org). O ensino de hitória e a criação do fato. São Paulo: Ed. Contexto, 1994
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.