Music as a teaching resource: a representation of the aerial bombardments of world war 2 in the lyrics of Heavy Metal

Authors

  • Caroline Loise Dähne Universidade Estadual de Ponta Grossa
  • Jonathan de Oliveira Molar Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p239

Keywords:

History and Music, Teaching of History, World War 2

Abstract

Currentlythe discussionsthat permeatethe useof teaching resourcesin the educationof historyhave shownthe importance of usingmusicin the classroom so thatstudents'spontaneous conceptsareutilizedin the constructionof scientific concepts.This workis structured fromthe experienceof the applicationof didactic materialhaving musicas a resource,whose themewas the representationof aerial bombardmentsof the 2ndWorld Warin the lyrics ofheavy metal,thatwas used inamini-course designed toagroup ofstudents from the 3rdyear of high school.Student responsesare the objectof analysis in thisarticleaims to understand whetherthe initial goalsthat guided the preparationof teaching materialsand their applicationhave been achieved.

Author Biographies

Caroline Loise Dähne, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Graduated in History Degree from the State University of Ponta Grossa.

Jonathan de Oliveira Molar, Universidade Federal do Paraná

PhD student in Education at UFPR.

References

ABUD, K. M. Registro e representação do cotidiano: a música popular na aula de história. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 309-317, set/dez. 2005.

ALMEIDA, M. Imagens e Sons: A nova cultura oral. São Paulo: Cortez, 1994.

AMBROSE, S. Azul sem fim: os homens e rapazes que conduziram os B-24 aos céus da Alemanha Nazista. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

ARNAUT, L.; MOTTA, R. P. S. A segunda grande guerra: do nazi-facismo à guerra fria. São Paulo: Atual, 1994.

BAUMAN, Z. Medo Líquido. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

BAUMAN, Z.O mal estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

BRITO, E. Z. C. de. História e música: tecendo memórias, compondo identidades. Revista Textos de História, Brasília, v. 15, n., 2007.

FAUSTO, B. O pensamento nacionalista autoritário: (1920-1940). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

GÓES, P. da S. A utilização da música nas aulas de história com os alunos do 8º ano. Anais do V Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade, São Cristovão- SE, setembro de 2011.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HOWARD, M. O conceito de poder aéreo: uma avaliação histórica. Revista Air and Space Power. Disponível em: http://www.airpower.maxwell.af.mil/apjinternational/apjp/1996/4tri96/howard.html Acesso em: 25/03/11.

LOPES, P. A. L. Heavy Metal no Rio de Janeiro e dessacralização de símbolos religiosos: A música do demônio na cidade de São Sebastião das Terras de Vera Cruz. Tese (Doutorado em Antropologia Social) Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2006.

MOCELIN, K. D. Memórias de guerra: a trajetória da FEB na 2ª Guerra Mundial. Monografia, Universidade Tuiuti do Paraná. Orientação do Professor Osvaldo L. Meza Siqueira. Curitiba, 2009.

NAPOLITANO, M. História & Música- história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

Published

2012-11-26

How to Cite

Dähne, C. L., & Molar, J. de O. (2012). Music as a teaching resource: a representation of the aerial bombardments of world war 2 in the lyrics of Heavy Metal. História & Ensino, 18(1), 239–257. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p239

Issue

Section

Laboratório (artigo)