O que significa educar para a compreensão da história? um olhar a partir de um programa de avaliação educacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p301

Keywords:

History teaching, Learning, Historical timing, Knowledge, Teacher training.

Abstract

The article is aimed at discussing the purposes and importance of a continuous work involving "Historical education" throughout Primary, Secondary and High School, as well as evaluating general tendences present in such school levels concerning History learning. As for this, the results obtained from Minas Gerais Educational Evaluation Programme have been used.

Author Biography

Sonia Regina Miranda, Universidade Federal de Juiz de Fora

PhD student in Education at UNICAMP.Professor at the Universidade Federal de Juiz de Fora

References

ALMEIDA, Milton. Aproximações em forma escrita sobre as imagens da pintura e do cinema. In: ZAMBONI, Emesta; MIGUEL, Antônio. Representações do espaço. Campinas: Autores Associados, 1996.

BITTENCOURT, Circe (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

BLOCH, Marc. Introdução á História. Lisboa: Europa-América, 1997

CARDOSO, Ciro; VAINFAS. Ronaldo. Os domínios da História. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

CARDOSO, Ciro Flamarion; PEREZ BRIGNOLLI, Hector. Os métodos da História. Rio de Janeiro: Graal, 1981.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 2001.

COOPER, Hilary. The teaching of History in primary schools. London: David Fulton, 1995.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

Published

2003-05-29

How to Cite

Miranda, S. R. (2003). O que significa educar para a compreensão da história? um olhar a partir de um programa de avaliação educacional. História & Ensino, 9, 301–323. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p301

Issue

Section

Artigos