Environment and teaching of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p37

Keywords:

Environment history, Environment, Teaching of history.

Abstract

This article presents a reflection on the historians' relationships and History teachers with the environment, we tried to stop in the several environmental problems, noticing how many of the approached themes are also familiar to the humanities and how the approaches between society and environment make possible mutual enrichment between the two areas and knowledge fields.

Author Biography

Circe Maria Fernandes Bittencourt, Universidade de São Paulo

Professor at USP's Faculty of Education

References

ALMEIDA, J. P. de. A extinção do arco-íris. Ecologia e história. Campinas: Papirus, 1988.

ALMEIDA, J. P. Errante no campo a razão. O inédito na história: contribuição para um estudo de história e ecologia. Análise crítica da racionalidade na gestão de meio ambiente. Os EI-RIMAS no Estado de São Paulo. 1993. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

BARBOSA, L. Garimpo e meio ambiente: águas sagradas e profanas. Estudos Históricos, Rio de]janeiro, n. 8, p. 229-243,1991.

BITTENCOURT, C. M.F.; PONTUSCHKA, N. N. (org.). Um projeto... tantas visões. Educação ambiental escola pública. São Paul: AGB/LAPECH, 1996

BLOCH, M. Introdução à história. Lisboa: Europa-América, 1976.

BRAUDEL, F. O. Mediterrâneo e o Mundo Mediterrâneo na época de Felipe II. Lisboa, Europa-América, 1949.

CORBIN, A. O território do vazio. A praia o imaginário ocidental. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

CORREA, D. S. Paisagens sobrepostas. Índios, posseiros e fazendeiros nas matas de Itapeva (1723-1934). 1997. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, 1997

DEAN, W. A luta pela borracha no Brasil: um estudo de história ecológica. Tradução de Eduardo Brandão, São Paulo: Nobel, 1989.

DEAN, W. A botânica e a política Imperial: a introdução e a domesticação de plantas no Brasil. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.4, n. 8, p. 216-228, 1991.


DEAN, W. A ferro e fogo: a história e a devastação da Mata Atlântica Brasileira. Tradução de Cid K. Moreira. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

DELORT, R.; WLATER, F. Histoire de renvironnement européen. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

DRUMOND, J. A. A história ambiental: temas, fontes e linhas de pesquisa. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.4, n. 8, p.l77-197, 1991.

LADIIRIE, E. Le R. Le territoire de l'historien. Paris: Gallimard, 1973.

MANEGLlER, H. Histoire de l'eau. Du mythe à la pollution. Paris: François Bourin, 1991.

ORlA, R. Memória e ensino de História. In BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p. 128-148.

SANTOS, B. S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro, Graal, 1989.

SEVCENKO, N. O front brasileiro na guerra verde: vegetais, colonialismo e cultura. Revista USP, São Paulo v. 30, n. 1, p. 108-119.

SHAMA, S. Paisagem e memória. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Cia. das Letras, 1996.

SOFFIATI, A. A ausência da natureza nos livros didáticos de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.9, n. 19, p.43-86, set. 89/fev.90,

THOMÁS, K. O homem e o mundo natural: mudanças de atitudes em relação às plantas e aos animais (1500-1800). Tradução de João Roberto Martins Filho. São r Paulo, Cia. das Letras, 1988.

WORSTER, D. Para fazer história ambiental. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p.198- 215, 1991.

Published

2003-05-29

How to Cite

Bittencourt, C. M. F. (2003). Environment and teaching of history. História & Ensino, 9, 37–61. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p37

Issue

Section

Artigos