The "Black people" in the history textbook of the secondary school and the Law 10.639/03

Authors

  • Fernando Santos Jesus Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p141

Keywords:

Racism, Symbolic, Textbooks, Text and Images

Abstract

This study investigates the representation of blacks in textbook History of Brazil in its contradictory forms of denial of African matrices exclude blacks from the social spaces of knowledge production by irradiation of symbolic violence, and hence the spread of racism. We do a content analysis of a chapter in a history textbook content in Brazil's history used in secondary school (Rio de Janeiro), trying to analyze whether the provisions of the law 10.639/03 and the national curriculum guidelines for the education of relations racial and ethnics for teaching history and culture afro-Brazilian and African are being contemplated in the material analyzed. The results of this study indicate the need for reinterpretation of texts and images of black people in the textbooks, because the invisibility of the black population is a possible demobilization of overall population not to be seen as active in the political processes of the country that cultivates the myth of racial democracy, but still linking to the daily derogatory images of black without contextualizing them on the grounds of material and symbolic conditions below those of whites.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fernando Santos Jesus, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca

Master's student in Ethnic-Racial Relations and Education at CEFET / RJ.

References

BAUDRILLARD, Jean. A sombra das maiorias silenciosas: O Fim do Social e o Surgimento das Massas. Sabotagem, 2005.

BRASIL, Lei nº. 9.394. LDB - Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. De 20 de Dezembro de 1996. D.O.U. de 23 de Dezembro de 1996.

BRASIL, Lei nº. 10.639., de 9 de Janeiro de 2003. D.O.U. de 10/01/2003.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura afro-brasileira e Africana. Parecer CNE /CP 3 / 2004, de 10 de março de 2004.

DURKHEIM, É. Educação e sociologia. 9 ed. São Paulo: Melhoramentos, s/d.

DURKHEIM, É. Da divisão do trabalho social. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FREYRE, Gilberto. Casa Grande e Senzala. Livraria José Olympio Editora, v.2, 1946.

HEIDEGGER, M. Identidade e diferença. O princípio da identidade e constituição onto-teo-lógica da metafísica. São Paulo: Ed. Abril. Coleção os Pensadores, 1973.

HEIDEGGER, M. Sobre o Fundamento da Verdade. Ed. Abril. Coleção os Pensadores, 1973. MAINGUENEAU, Dominique. A propósito do Ethos. In. MOTTA, Ana Raquel & SALGADO, Luciana. (Orgs.). Ethos Discursivo. São Paulo: Contexto, 2008.

MUNANGA, K. Argumentos a favor das cotas raciais. In: SILVA, P. B. G.; SILVÉRIO, V. R. (Org.). Educação e ações afirmativas: Entre a violência simbólica e a injustiça econômica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2003.

MUNANGA, K. Uma abordagem Conceitual das noções de Raça, Racismo, Igualdade e Etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional de Relações Raciais e Educação - PENESB - RJ 05/11/2003. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/downloads/09abordagem.pdf.

MUNANGA, K. Rediscutindo a Mestiçagem no Brasil: Identidade Nacional Versus Identidade Negra. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2004.

MUNANGA, K. Apresentação. In: BRASIL, Superando o racismo na escola. MUNANGA, Kabengele (org.). Brasília: MEC / SECAD, 2008, p. 11-16.

MUNANGA, K. Teoria Social e Relações Raciais No Brasil Contemporâneo. Cadernos Penseb, n. 12, 2010.

OLIVEIRA, I. ; SACRAMENTO, M. P. Raça, currículo e práxis pedagógica e Relações raciais e educação: o diálogo teoria/prática na formação de profissionais do magistério. Cadernos PENESB, v. 1, p. 209-289, 2010.

RAMOS, G. O Negro Desde Dentro. In: Ensaio em Teatro experimental do Negro.Testemunhas. Edições GRD, 1966.

SILVA, A. C. A discriminação do negro no livro didático. Salvador: CEAO /CED. 1995.

SILVA, A. C. Desconstruindo a discriminação do negro no livro didático. Salvador: EdUFBA, 2001.

SILVA, A. C. A Desconstrução da Discriminação no Livro Didático. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na Escola. 2 ed. MEC / BID / UNESCO. Brasília, 2005.

SODRÉ, M. Claros e Escuros: Identidade, povo e mídia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2000.

SODRÉ, M. O Social Irradiado:Violência Urbana, Neogrotesco e Mídia. São Paulo: Cortez Editora, 1992.

SODRÉ, M. A verdade Seduzida. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984.

SODRÉ, M. O monopólio da fala. Função e Linguagem da Televisão no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1989.

SODRÉ, M. A máquina de Narciso. Televisão, Indivíduo e Poder no Brasil. 3 ed. Cortez Editora, 1990.

SODRÉ, M. Antropológica do Espelho. Uma Teoria da Comunicação Linear em Rede. Petrópolis. RJ: Vozes, 2002.

VICENTINO, C.; DORIGO, G. História Geral e do Brasil. v. 3, São Paulo: Editora Scipione, 2011.

Published

2012-11-26

How to Cite

Jesus, F. S. (2012). The "Black people" in the history textbook of the secondary school and the Law 10.639/03. História & Ensino, 18(1), 141–171. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n1p141

Issue

Section

Artigos