Transverse horizon: the spread scientific knowledge about environmental in the history didactics books

Authors

  • Jozimar Paes de Almeida Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p75

Keywords:

Teaching history, Environmental history, Science history.

Abstract

This article is a study in the field of environmental history and teaching history and, your purpose was looking to knowledge how the transverse theme environmental was to approach in the history didactics books.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jozimar Paes de Almeida, Universidade Estadual de Londrina

PhD in History - Professor at the Department of History at the State University of Londrina

References

ARAS, L. M. B. A implantação da LDB/96 e os cursos de história. In: SCHMIDI, M. A.; CAINELLI, M. R. (orgs.). III Encontro: Perspectivas do Ensino de História, Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999. p.381-392.

ARAÚJO, F. M. L. A(s) História(s) produzida(s) nos livros didáticos. In: In: SCHMIDI, M. A.; CAINELLI, M. R. (orgs.). III Encontro: Perspectivas do Ensino de História, Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999. p.237-251.

ARAÚJO, U. F. Apresentação à edição brasileira. In: BUSQUETS, M.D. Temas transvensais em educação: bases para umaformação integral. São Paulo: Ática, 1999.

AVANCINI, E. Ensino de História no Brasil: perspectivas e tendências. ÁGORA, Santa Cruz do Sul, v.4, n. ½, p. 23-39, jan./dez, 1998.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro equarto ciclos: apresentação dos Temas Transversais. Brasília: MEC/SEf; 1998.

CAIMI, E. E. et al. (org.). O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo - RS: UFP, 2002.

CÂMARA BRASILEIRA DO LIVRO. Comportamento do Setor Editorial Brasileiro, 1996.

CAPRA, F. O ponto de mutação. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1987.

CHAUÍ, M. Ideologia eEducação. Educação e Sociedade, v. 2, n. 5, Jan. 1980.

BITTENCOURT, C. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, C. (Org.). O saber Histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

BITTENCOURT, C. Meio Ambiente e Ensino de História. História eEnsino, Londrina, v.9, p.37-61, 2003.

GAVIDIA, V. A construção do conceito de transversalidade. In: ÁLVAREZ, M. N. et al. Valores e temas transversais no currículo. Porto Alegre: Artrned, 2002. p.15-30.

ILLICH, I. Sociedade sem escolas. Trad. Lúcia M. E. Orth. Petrópolis: Vozes, 1982.

MARANHÃO, R.; ANTUNES, M. E Trabalho e Civilização: uma história global. São Paulo: Moderna, 1999.

MARTINEZ, R. G. Gografia e meio amhiente: uma análise do pensamento geográfico e da problemática ambiental nos parâmetros cumculares nacionais. Marília – SP. 2003. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2003.

MICELI, P. História, histórias: o jogo dos jogos. Campinas: Unicamp, 1996.

MONTELLATO, A. R. D. et al. História temática: diversidade cultural e conflitos. São Paulo: Scipione, 2000.

MORIN, E. O método. Trad. Maria G. de Bragança. Lisboa: Europa-América, 1987, 4 v.


MUNAKATA, K. Histórias que os livros didáticos contam, depois que acabou a ditadura no Brasil. In: FREITAS, M. C. (Org.). Historiografia Brasileira em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 1998.

NEVES, J. Perspectivas do Ensino de História: desafios político educacionais e historiográficos. In: SCIIMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (org.). III Encontro: perspectivas do ensino de história. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999. p.708-732.

PAES DE ALMEIDA, J. A extinção do Arco-íris: ecologia ehistória. Campinas: Papirus, 1988.

PAES DE ALMEIDA, J. Errante no campo da Razão: o inédito na História. Londrina: EdUEL, 1996.

PILETII, C.; PILETTI, N. História e Vida Integrada. São Paulo: Ática, 2003.

PURIFICAÇÃO, A. T. S. C. (Re)criando interpretações sobre a independência do Brasil: um estudo das mediações entre memória e história nos livros dzdáticos. São Paulo: Usp 2002.

SÁ MOTTA, M. H. Um estudo sobre causalidade no ensino de História. 2002. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, UFMG, 2002.

SOFFIATI, A. A ausência da natureza nos livros didáticos de história. In: NADAI, E. (org.). Anais do Seminário "Penpectivas do Ensino de história". São Paulo: Faculdade de Educação, 1988. p.533-545.

TIEZZI, E. Tempos históricos, tempos biológicos. Trad.Frank R. C. Ferreira e Luiz E. de L. Brandão. São Paulo: Nobel, 1988.

ZAMBONI, E. A visão dos "Descobrimentos" na literatura didática. In: BITTENCOURT, C. M.; IOKO, M. G. (Coord.). Educação na América Latina. São Paulo: Edusp, 1996.

Published

2005-05-07

How to Cite

Almeida, J. P. de. (2005). Transverse horizon: the spread scientific knowledge about environmental in the history didactics books. História & Ensino, 11, 75–95. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p75

Issue

Section

Artigos