What we were, what we are and what we want to be: a reflection about teaching
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2005v11n0p63Keywords:
History teaching, Formation and practice of teachers.Abstract
Starting from the presuppose the we live in an uncertain situation of crisis to our profession, this article objectives to raise reflections about being a teacher on 21st Century. To achieve the exposed goal, we've made a brief retrospective about some authors that, during the second half of 20th Century, brought contributions think over the teaching action. Onwards these references, we made an analysis about this crisis, focusing the species of teaching action in the culture context of the school. The matter that brings the discussion here presented is: what the are the significant differences among what we were, what we are and what we want to be while teachers?
Downloads
References
ARROYO, M. G. Ofício de Mestre. Imagens e auto-imagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
DELORS, J.Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, 1998.
ESTEVES, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora. 1995
FORQUIN,J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conbecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. Unijuí, 1998.
NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora. 1995.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas. 2000.
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora. 1973.
SACRISTAN, J,G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora. 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.