Official memory in the classroom: perceptions of pupils from Marechal Cândido Rondon-PR about heritage and local cultural properties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p169

Keywords:

Heritage, Preservation, Memory, Governmental influence, History teaching, Social representations.

Abstract

This article aims to analize the results of a research with pupils of public schools in Marechal Cândido Rondon, West Paraná, to have knowledge of: 1) the different concepts of heritage they have; 2) what cultural properties are considered as significative for the local heritage and for what reasons; 3) the relation between these concepts and the memories existent in and about the town.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Méri Frotscher, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD in Cultural History from UFSC. Professor at the Collegiate of History at UNIOESTE - State University of Western Paraná, Marechal Cândido Rondon Campus - PR

References

CANCLINI, N. G. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Cidade: Revista do Patrimônio Histórico eArtístico Nacional, Brasília , n. 23, 1994.

CHAGAS, M. Cultura, patrimônio e memória. Integrar: Primeiro Congresso Internacional de Arquivos, Bibliotecas, Centros de Documentação e Museus: textos. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002. p. 135-150.

CHOAY, F.A alegaria do patrimônio. São Paulo: Estação Uberdade; Ed. Unesp, 2001.

GONÇALVES, J. R. Autenticidade, memória e ideologias nacionais: o problema dos patrimônios culturais. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, 1988, p. 264-275.

GRUNBERG, E. Educação patrimonial: utilização dos bens culturais como recursos educacionais. Cadernos do CEOM, Chapecó, ano 14, n. 12, jun. 2000, p. 159-180.

GOFF, J. História eMemória. 4. ed. Campinas: Ed UNlCAMP, 1996.

MONNET, J. O álibi do patrimônio: crise da cidade, gestão urbana e nostalgia do passado. Revista do Patrimônio Histórico e Artfstico Nacional, Brasília, n. 24, 1996, p. 220-228

Muitas histórias. Revista Região, Marechal Cândido Rondon, ano6, n. 56, 2005, p. 28-29.

SILVA, M. A. Patrimônios históricos. In: SILVA, M. A. História: o prazer em ensino e pesquisa. São Paulo: Brasiliense, 1995. p. 39-60.

STEIN, M. N.; FELIPETTO, V. Identidade e representação: arquitetura "germânica" em Marechal Cândido Rondon – PR. 2003. Texto inédito.

STEIN, M. N. Imigração alemã e repressão policial: a ação do DOPS em Marechal Cândido Rondon. Esboços: Revista do Programa de Pós- Graduação em História da UFSC, Chapecó, p. 53-62, 2002.

Published

2006-04-26

How to Cite

Frotscher, M. (2006). Official memory in the classroom: perceptions of pupils from Marechal Cândido Rondon-PR about heritage and local cultural properties. História & Ensino, 12, 169–185. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p169

Issue

Section

Artigos