The school historical narratives and its matrices of reference
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p49Keywords:
Teaching of history, School historical narrative, Didactical transposition.Abstract
This research we analyzed the discursive structure of the narratives to identify the historiographical matrices which work as a reference in its didactical transposition. The investigation field covered from the fifth to the eighth grade of primary school in the above mentioned sector. We have elected five (5) teachers as our subjects, all of the graduated in history. To collect the data we worked with interviews (at the beginning, during the classes observations and at the end) and class observations, both of them recorded in audio tapes and converted to protocols, which are our documental corpus. Several historiographical matrices took part in the (re)invention, presenting themselves many times in mixed structures. Notwithstanding, we have noticed a preponderance of the Marxism. We have noticed that the school historical knowledge repertory built during graduation and in the first years of the teacher career represented a hard core of the internal didactical transposition.
Downloads
References
CHARTIER, A.M. L. L'expertise enseignante entre savoirs practiques et savoirs théoriques. Recherche et Formation. Les savoirs de la pratique: um enjeu por la recherche et la formation. INRP, n. 27, p. 67- 82, 1998.
CHEVALLARD, Y. La Transposición Didática: dei saber sabio al saber enseñado. Ed. Aique, 1991.
LIMA e FONSECA, T. N. História e Ensino de História. Belo Horizonte: Authêntica, 2004.
MONTEIRO, A. M. F. C. Ensino de História: entre saberes e práticas. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universide Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.
MUNAKATA, K. Histórias que os Livros Didáticos Contam, depois que acabou a ditadura no Brasil. In: FREITAS, M. Historiografia Brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2001.
PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autênitica, 2001.
SANTOS, M. C.; MENEZES, M. B; MENEZES, A. P. A. Brito. Transposição Didática: elementos para a compreensão desse fenômeno no ensino e aprendizagem de Matemática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 2003.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.