Historiography and education of history: some reflections on basic ensino

Authors

  • Airton de Moraes Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p9

Keywords:

Teaching of history, Methodology of teaching, Historiography.

Abstract

This article has as objective to present an analysis of the results from the pilot test of a research accomplished the Education master's degree program of the Universidade Estadual de Londrina that intends to recognize the influence of the slopes historiographies in the History teachers day by day that acts in the Fundamental Teaching. ln the above-mentioned stage of the research we looked for testing the validity of the data. So that, we worked with two groups of fifth grades students, one from a public school, and the other from a private school. These students answered a questionnaire which was composed of two parts. In the first, we prioritized to collect data on the access of the students in the internet, films and the literature. In the final stage, five questions were applied in order to collect information regarding the previous knowledge or tacit nouns concerning the society and the work in the Medium Age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Airton de Moraes, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in History and Master in Education from the State University of Londrina

References

ANDRÉ, M. E.D.A. Etonografia da prática escolar. 11. ed. Campinas: Papirus, 1995

BARROS, J. D. Ocampo da História: especialistas e abordagens. Petrópolis: Vozes, 2004.

BLOCH, M. L. B. Apologia da história ou, ofício de historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BRANDÃO, C, R. Oque é educação. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BURKE, P. A Escola dos Annales (1929 - 1989): a revolução francesa da historiografia. São Paulo: UNESP, 1997.

BURKE, P. História e teoria social. São Paulo: Ed. UNESP, 2002.

BZUNECK, J.A. Amotivação do aluno orientado a metas de realização. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J.A. A motivação do aluno: contribuição da psicologia contemporânea. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 58-77.

CABRINJ, C. Ensino de história: revisão urgente. São Paulo: EDljC, 2000.

CARDOSO, C. F. S. Uma introdução à História. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CHIZZOTTI, A. Pesquisas em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

COLLlNGWOOD, R. G. A ldeia de história. Lisboa: Presença, [196-]

DOSSE, F. A História em migalhas: dos "Annales" à "Nova História". São Paulo: Ensaio; Campinas: Unicamp, 1998.

DUARTE, N. Vigotski e o "aprender a aprender ": crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 3 . ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

FERREIRA, A. et al. O conceito de renascimento: uma experiência educativa com alunos de 8° ano. In: BARCA, I. Para uma educação histórica de qualidade. Braga: Universidade do Minho, 2004. p. 147- 166.

GARDINER, P. Collingwood. In: GARDINER, P. História da história. Lisboa: Funcação Calouste Gulbenkian, 1984. p. 302 -319.

HUGHES-WARRINGTON, M. 50 grandes pensadores da história. São Paulo: Contexto, 2002.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2001.

LE GOFF, J.; NORA, P. História: novos problemas. 2. ed. Trad. Theo Santiago. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

LE GOFF, J.; NORA, P. História: novas abordagens. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988a

LE GOFF, J.; NORA, P. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco, 1988b.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MEIRELLES. W. R. O cinema na história: o uso do filme como recurso didático no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v.10, p. 77-88, out. 2004.

MORETTO , V. P. Prova: um momento privilegiado de estudos, não um acerto de contas. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento um processo sócio histórico. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1995.

PERRENOUD, P. Saber Refletir sobre a Própria Prática: Objetivo Central da Fomlação dos Professores. In: PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artimed, 2002.

PINSKY, J.; PINSKY, C. B. Por uma história prazerosa e conseqüente. In: KARNAL, L. (Org.). História na sala de aula: conceitos, e propostas. Sao Paulo: Contexto, 2003. p. 17-36.

RANZI, S. M. F. Cinema e aprendizagem em história. História &Ensino, Londrina, v.4, p. 25-33, out. 1998

REALE, G.; ANTISERI, D.. História da filosofia: da antiguidade à Idade Média. São Paulo: Paulus, 1991.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

REIS, J. C. As identidades do Brasil: de Varnhagem a FHC. 5. ed. Rio de Janeiro Ed. FGV, 2002.

Published

2006-04-26

How to Cite

Moraes, A. de. (2006). Historiography and education of history: some reflections on basic ensino. História & Ensino, 12, 9–33. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p9

Issue

Section

Artigos