At the railroad culture tracks: documents from family archives in history teaching

Authors

  • Daniel Augusto Arpelau Orta Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p71

Keywords:

History teaching, Building of history knowledge, Family documents.

Abstract

This article deals with the historicity of History teaching, pointing how the methodology of History was used and which has been its purposes. After that, this research defines some of the characteristics of History teaching, and one of nowadays purposes, using jointly the subject themes and the family font archives. Later on, this article describes a possible example of family font archives, present in the author's own family ones, corcerning the profession connected to the railroad and the cultural and social issues involved in this work. It brings up questions, at the same time that a historiography support is used to link the family documents with the theme concepts of culture, memory and work.

Author Biography

Daniel Augusto Arpelau Orta, Universidade Federal do Paraná

Graduated in History UFPR

References

ARTIERES, P. Arquivar aprópria vida. In: Estudos Históricos. Arquivos pessoais. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998. vol. 11, n. 21.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais -Ensino Médio (PCNEM). Brasília: MEC/SEF, 1998.

CERRI, L. F. A função da História: orientação temporal e o ensino da História. Texto elaborado apartir do 11 Seminário Estadual para elaboração de diretrizes curriculares para o Ensino Fundamental- História. Faxinal do Céu, 2004ª

CERRI, L. F. Oque a História fez com a lógica de organização dos conteúdos e o que o ensino de História fará com essa História? Texto elaborado a partir do 11 Seminário Estadual para elaboração de diretrizes curriculares para oEnsino Fundamental- História. Faxinal do Céu, 2004b.

FAUSTO, B. História do Brasil. São Paulo: Edusp, 2003

FURET, F. A oficina da História. Lisboa: Gradiva, [s.d.].

GARRIDO, J. A. As fontes orais na pesquisa histórica: uma contribuição ao debate. Revista Brasileira de História, São Paulo,. v. 13 n. 25/26, set. 92/ago. 93

NADAI, E. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectivas. Revista Brasileira de História, São Paulo,. v. 13 n. 25/26, set. 92/ago. 93.

OLIVEIRA, D. Urbanização eIndustrialização no Paraná. Curitiba: UFPR / SEED, 2000,

PARANÁ. Orientações curriculares de história: texto preliminar. Curitiba: Secretaria de Educação do Estado do Paraná, Departamento de Ensino Médio, 2005,

SCHIMITD, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.

Published

2007-04-18

How to Cite

Orta, D. A. A. (2007). At the railroad culture tracks: documents from family archives in history teaching. História & Ensino, 13, 71–89. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p71

Issue

Section

Artigos