Social and historical visions in educators development: thinking through brazilian literature

Authors

  • Ana Lúcia da Costa Silveira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p45

Keywords:

Educators development, History retrospect, Brazilian literature.

Abstract

There's a question about the differences and the likenesses between the actually teachers and the ones who worked in 19 th. century. This article uses six texts written by famous Brazilian Literature writers and does a history retrospect about them. Some characteristics are: most of them are women, they are not valorized and they should help to reform the society. The article lead to the following conclusion: investments in teacher's formation are very necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lúcia da Costa Silveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

PhD student in Development, Agriculture and Society at UFRRJ. Professor of Portuguese Language and Brazilian Literature at the Technical College of UFRRJ.

References

ANDRADE, C. D.Vestibular. Jornal do Brasil, 11 jan. 1972. In:LEITE, R. A.; NUNES, A.V. ; ERNAN, R. Comunicação, interpretação. São Paulo: Ed. Nacional, 197 8. p. 214-215.

ANDRADE, M. Amar verbo intransitivo. 16.ed. Rio de Janeiro: Villa Rica, 1995.

ASSIS, M. Memórias póstumas de Bras Cubas. 17. ed. São Paulo: Ática, 1991.

BRUSCHINI, C.; AMADO, T. Estudos sobre edução: algumas questões sobre o Magistério. Cadernos de Pesquina, São Paulo, n. 64, 1988.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 22.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GIROUX, H. História crítica e política cultural. São Paulo:Cortez, 1988.

GOULART; A. Oque rola na escola. Rio de Janeiro: Ed. New Way, 2002.

SABINO, F. O homem nu. 14. ed. Rio de Janeiro: Record, 1977.

LAJOLO, M. Oque é literatura. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MEIRELES, C. Crônicas da educação. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

VERÍSSIMO, E. Música ao longe. Porto Alegre: Livraria do Globo, 1945.

VILLELA, H. O . S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, E. T.; FARIA FILHO, L. Z.; GREIVE, C. 500 anos de educação no. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

WERNECK, V. R. Educaçâo eSensibilidade. Forense Universitária, 1996.

Published

2007-04-18

How to Cite

Silveira, A. L. da C. (2007). Social and historical visions in educators development: thinking through brazilian literature. História & Ensino, 13, 45–62. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p45

Issue

Section

Artigos