The Law nº 10639/03: between curriculum policies and practices

Authors

  • Rosemeire dos Santos Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p41

Keywords:

Curricula, Law n.º 10639, Textbooks, Appropriation of teachers

Abstract

The present article intends to discuss some considerations about the Law nº 10639/03, which is approaching its 8th year from its publication and whose insertion hasn´t produced the expected results, as of yet, pointing out a few points of difficulty for its effectuation. Using part of a project, still being developed, we shall do a study on the difficulties for the implementation of the law. From this study some questions have arid, and ones we shall try to answer along the text, such as: how are the teachers taking hold of this Law? What are the probable resistances to be faced? Getting to more queries than answers, this article tries to show that a law is not quite enough to correct historical distortions suffered by blacks and afrodescendents. It is necessary to add an intensive work with the teachers who have interacted directly with the students, so that these teachers acquire the interest and the will to think legit the changing of its practice, or to consider the making of another.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rosemeire dos Santos, Universidade Estadual de Londrina

Professor of History of Elementary and Secondary Education at the Londrina Application College of the State University of Londrina.

References

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2, 1990.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

FERNANDES, J. R. O. Ensino de história e diversidade cultural: Desafios e possibilidades. Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, set./dez. 2005.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Trad. Atílio Brunetta Petrópolis: Vozes, 2005.

LIMA, S. M. Z; SOUZA NETO J. M. G. A Literatura, fonte primária para o Ensino de História da África. Disponível em: www.anpuhpb.org/anais_xiii_eeph/textos. Acesso em 30 jun. 2011.

MONTEIRO, A. M.; GASPARELLO, A.; MAGALHÃES, M. S. Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.

MOREIRA, J. H. S.; PEREIRA, J. S. Do conteúdo a recepção: o guia do livro didático de história (2005/2008). História & Ensino, Londrina, v. 15, Londrina, 2009.

MUNAKATA, K. O livro didático e o professor: entre a ortodoxia e a apropriação. In: MONTEIRO, Ana Maria et. al. (Org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Faperj/Mauad, 2007.

ROCHA, L. C. P. Lei 10639/03: Desafios e perspectivas para a implementação dos conteúdos afro-brasileiros nas escolas. In: SOUZA, M.H.V (Org.). Relações raciais no cotidiano escolar: diálogos com a lei 10639/03. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009.

SACRISTÁN, J.G.; GOMES, A.I.P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, L.; SIMAN, L. M. C. O que dizem os professores sobre o sistema de cotas para negros nas universidades públicas. História e Ensino: Revista do Laboratória de Ensino de História/UEL, v. 14., Londrina, 2008.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. “Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, v. 21, n.73, dez.2000.

WEDDEBURN, M. C. Novas bases para o ensino da história da África no Brasil. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no. 10.639/03. Brasília: MEC/B1D/UNESCO, 2005.

Published

2010-09-09

How to Cite

Santos, R. dos. (2010). The Law nº 10639/03: between curriculum policies and practices. História & Ensino, 16(1), 41–59. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p41

Issue

Section

Artigos