What can the cinema teach about the history? ideas of young students about the relationship between films and historical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p25

Keywords:

Cinema, Historic Education, Historical ideas

Abstract

This paper gives an account of research conducted with students from ninth year (eighth grade) elementary school, a public school in Araucaria, about how they understand the relationship between film productions with historical themes and learning of history in the classroom. The investigative process was configured with the application and analysis of the results of a questionnaire with open questions directed to check students' understanding about the uses, functions and intentions of the film productions that deal with historical themes. It's also a brief discussion about the ways that historical films are understood and purposed to teach history. The considerations are established relationships that can be made between the analysis of placements of students about the historical films and the possibilities for creating a teaching based on the assumptions theoretical and methodological of the Historic Education.

Author Biography

Éder Cristiano de Souza, Rede Municipal de Educação de Araucária – PR

PhD student in Education, PPGE - UFPR. Professor of History of the Municipal Education Network of Araucária - PR. Collaborating Professor at FAFIPAR - Paranaguá.

References

CARNES, M. (Org.). Passado Imperfeito. A história no cinema. Rio de Janeiro. Record, 1997.

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.

NASCIMENTO, J. C. Cinema e ensino de História: realidade escolar, propostas e práticas na sala de aula. Fênix. Revista de História e Estudos Culturais, v. 5. Ano 5, n. 2. abr./jun. 2008.

ROSENSTONE, R. A. El pasado en imágenes: el desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelona: Ariel, 1997.

RÜSEN, J. Studies in metahistory. Pretória: Human Scienses Research Council, 1993.

RÜSEN, J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão Rezende Martins. Brasília: Editora da UNB, 2007.

SALIBA, E. T. A produção do conhecimento histórico e suas relações com a narrativa fílmica. In: FALCÃO, A. R.; BRUZZO, C. (Org.). Lições com cinema. São Paulo: FDE, 1993. p. 87- 108.

SCHMIDT, M. A. Literacia Histórica: um desafio para a educação histórica no Século XXI. História & Ensino, Londrina, v.15, p.9-21, ago. 2009a.

SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009b. p. 21 – 51.

SOBANSKI, A. Q.; CHAVES, E. A.; BERTOLINI, J. L. S.; FRONZA, M. Ensinar e aprender História: histórias em quadrinhos e canções. Curitiba: Base Editorial, 2009.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: opacidade e transparência. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1977

Published

2010-09-09

How to Cite

Souza, Éder C. de. (2010). What can the cinema teach about the history? ideas of young students about the relationship between films and historical learning. História & Ensino, 16(1), 25–39. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p25

Issue

Section

Artigos