Readers and readings in history lessons: teachers, students and the invention over the textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p7

Keywords:

Textbook, Practices of reading, History and education

Abstract

This text is the result of a research, begun in 2008, whose objective was to study the practice of reading of the History textbook by teachers and students. From the dialogue with authors related to the History of Reading and with the ideas of Michel de Certeau, developed mainly in the work The practice of everyday life, the reading practices are presented as inventive and creative in the everyday of the classroom. For the study of reading, an extensive work was undertaken, involving observation History classes, questionnaires, interviews and analysis of the textbook used. For comparison, the survey was conducted with two teachers and two classes of 8th grade (9th year) of different elementary schools which used the same textbook. The conclusions showed evidence that there is a tension between the teacher, the student and the textbook at which the "credibility" acts as a key element of the reading practices of the textbook.

Author Biography

Jeferson Rodrigo da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in the Graduate Program in Social History at the State University of Londrina.

References

ANDRADE, Luísa T. Aula de história: cultura, discurso e conhecimento. 2006. 280 f. Dissertação (mestrado em Educação) – UFMG, Belo Horizonte, 2006.

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da prática escolar. 5 ed., São Paulo: Papirus, 2000.

BITTENCOURT, C. Livros didáticos entre textos e imagens. In BITTENCOURT, C. Org.). O saber histórico na sala de aula. 2 ed. São Paulo: Contexto, 1998. p. 69-90.

BITTENCOURT, C. Livro didático e saber escolar: 1810-1910. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2003.

CERTEAU, M. A escrita da história. 2 ed., Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CHARTIER, R. Do livro à leitura. In: CHARTIER, R. (Org.). Práticas da Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998. p. 77-106.

CHARTIER, R. As revoluções da leitura no ocidente. In ABREU, M. (Org.). Leitura, História e História da Leitura. Campinas: Mercado de Letras/ALB/FAPESP, 2002. p. 19-31.

DENIPOTI, C. A magna causa da educação. In XIV ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA - SUJEITO NA HISTÓRIA: PRÁTICAS E REPRESENTAÇÕES. v. 2., São Paulo: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 1998. p. 85- 109.

GOULEMOT, J. M. Da leitura como produção de sentidos. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas da Leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1998. p. 107-116.

MUNAKATA, K. Livro Didático: Produção e Leituras. In: ABREU, Márcia. (Org.). Leitura, História e História da Leitura. Campinas: Mercado de Letras/ALB/FAPESP, 2002. p. 577-594.

PROJETO ARARIBÁ: História. Moderna: São Paulo, 2006.

Published

2010-09-09

How to Cite

Silva, J. R. da. (2010). Readers and readings in history lessons: teachers, students and the invention over the textbook. História & Ensino, 16(1), 7–23. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2010v16n1p7

Issue

Section

Artigos