The historical knowledge of elemenlary series teachers: some perspectives of teaching in classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p145

Keywords:

Teaching of history, Historical knowledge, Elementary series.

Abstract

This article intends to show and discuss the first results of my master dissertation in education done at Estate University of Londrina. The current research has the objective of investigating if teachers who teach primary school have the theoretical and methodological foundations of historical subjects and how this is shown in practice. The research will be based on the analysis of elementary teachers of the Municipal School situated in Cambé city. The model of the research will be qualitative of investigation, emphasizing more the process than the product. This study is in the stage of crossing information and conclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlene Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

PhD in History. State University of Londrina

Tiago Costa Sanches, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Education at the State University of Londrina

References

CAINELLI, M. Educação Histórica: Perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar em Revista, Curitiba, p.57-72, 2006. Número especial

CHARLOT, B. Da revolução com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas SuL , 2000.

LEE, P. Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé: compreensão da vida no passado. In: BARCA, I. (org). Educação histórica e museus. Actas das 2as. jornadas internacionais de educação histórica. Braga: Universidade do Minho, 2003.

NUNES, S. C. Oensino de história nas séries iniciais do ensino fundamental. Caderno de História, Uberlândia, v.12/13, p.79-102, set. 92/ago.93.

OLIVEIRA, S. R. F. O ensino de história nas séries iniciais: cruzando as fronteiras entre a história e a pedagogia. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 259-272, out. 2003.

RÜSEN, J. Didática da História: Passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão, Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR. V 1, n, 2, juL-dez, 2006.

RÜSEN, J. Razão Histórica, Teoria da História: Os fundamentos da ciência histórica, Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.

RÜSEN, J. Reconstrução do Passado. Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasíl: Ed. Universidade de Brasília, 2007.

SHIMIDT, M. A. Construindo conceitos do ensino de história: "A captura lógica" da realidade social. História & Ensino, Londrina v.5, p, 147-163, out. 1999.

Published

2008-04-10

How to Cite

Cainelli, M., & Sanches, T. C. (2008). The historical knowledge of elemenlary series teachers: some perspectives of teaching in classroom. História & Ensino, 14, 145–155. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p145

Issue

Section

Artigos