The historical knowledge of elemenlary series teachers: some perspectives of teaching in classroom
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p145Keywords:
Teaching of history, Historical knowledge, Elementary series.Abstract
This article intends to show and discuss the first results of my master dissertation in education done at Estate University of Londrina. The current research has the objective of investigating if teachers who teach primary school have the theoretical and methodological foundations of historical subjects and how this is shown in practice. The research will be based on the analysis of elementary teachers of the Municipal School situated in Cambé city. The model of the research will be qualitative of investigation, emphasizing more the process than the product. This study is in the stage of crossing information and conclusion.
Downloads
References
CHARLOT, B. Da revolução com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas SuL , 2000.
LEE, P. Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé: compreensão da vida no passado. In: BARCA, I. (org). Educação histórica e museus. Actas das 2as. jornadas internacionais de educação histórica. Braga: Universidade do Minho, 2003.
NUNES, S. C. Oensino de história nas séries iniciais do ensino fundamental. Caderno de História, Uberlândia, v.12/13, p.79-102, set. 92/ago.93.
OLIVEIRA, S. R. F. O ensino de história nas séries iniciais: cruzando as fronteiras entre a história e a pedagogia. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 259-272, out. 2003.
RÜSEN, J. Didática da História: Passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão, Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR. V 1, n, 2, juL-dez, 2006.
RÜSEN, J. Razão Histórica, Teoria da História: Os fundamentos da ciência histórica, Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.
RÜSEN, J. Reconstrução do Passado. Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasíl: Ed. Universidade de Brasília, 2007.
SHIMIDT, M. A. Construindo conceitos do ensino de história: "A captura lógica" da realidade social. História & Ensino, Londrina v.5, p, 147-163, out. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.