What says teachers about affirmative actions program in the public university
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p95Keywords:
Representations, Affirmative actions program, Anti-racist education.Abstract
This work shows a anlysis the opinion, representation and knowledges about the affirmative actions program to afro-descendent wich had expressed by the group of public scholl teachers in the internet forum. First, we introduce a short overview about the racial problem in Brazil, after that we indentify and analysis the arguments wich was used by the teachers.
Downloads
References
GUIARÃES, A. S. A. Racismo e anti-racismo no Brasil. ed. 34. São Paulo: Fundação de Apoio, 2005.
MAGGIE, Y. Políticas de cotas e o vestibular da UnB ou amarca que cria sociedades divididas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 1, n. 23, jan./jun. 2005.
MAGGIE, Y.; FRY, P. Areserva de vagas para negros nas Universidade brasileim. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18 n. 50, 2004.
MATTOS. H. M. Oensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, M.; SOIHEI, R. (org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.
SANTOS, S. A. (org.). Ações afirmativas ecombate ao racismo nasAméricas. Brasuia: ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005 (Coleção Educação para todos).
SCHWARCZ, L. M. Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na intimidade. In: SCHWARCZ, L. M. (org.) História da vida privada no Brasil: contmstcs da intimidade contemporânea. São Paulo Companhia das Letras. 1998.
SCHWARCZ, L. V. Racismo à brasileira. In: Ensino de História e Cultura africana e afro-brasileira - Livro-texto (vários autores). Belo Horizonte: PUC Minas Virtual, 2006.
TAEDIF. M. Saheres docenles & formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002
TARDIF, M.; LESSARD, C. Otrabalho docente: elementospara uma teoria da dochiCia como profissão de inlemções humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
TEIXEIRA, I. C. Os professores como sujeitos sócio-culturais. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olbares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.
VIANA. H. Mestiçagem Fora ele Lugar. Folba de São Paulo, Caderno Mais, 27/06/ 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.