What says teachers about affirmative actions program in the public university

Authors

  • Lorene dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais
  • Lana Mara de Castro Siman Universidade de Laval

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p95

Keywords:

Representations, Affirmative actions program, Anti-racist education.

Abstract

This work shows a anlysis the opinion, representation and knowledges about the affirmative actions program to afro-descendent wich had expressed by the group of public scholl teachers in the internet forum. First, we introduce a short overview about the racial problem in Brazil, after that we indentify and analysis the arguments wich was used by the teachers.

Author Biographies

Lorene dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduated in History and Master's student in Education at the State University of Londrina

Lana Mara de Castro Siman, Universidade de Laval

PhD in Didactics of History from Laval University, Canada. Professor of the Graduate Program in Education at UFMG

References

AZEVEDO, C. M. M. Cota racial e estado: abolição do racismo ou direitos de raça? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, jan./abr. 2004.

GUIARÃES, A. S. A. Racismo e anti-racismo no Brasil. ed. 34. São Paulo: Fundação de Apoio, 2005.

MAGGIE, Y. Políticas de cotas e o vestibular da UnB ou amarca que cria sociedades divididas. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 1, n. 23, jan./jun. 2005.

MAGGIE, Y.; FRY, P. Areserva de vagas para negros nas Universidade brasileim. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18 n. 50, 2004.

MATTOS. H. M. Oensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, M.; SOIHEI, R. (org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

SANTOS, S. A. (org.). Ações afirmativas ecombate ao racismo nasAméricas. Brasuia: ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005 (Coleção Educação para todos).

SCHWARCZ, L. M. Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na intimidade. In: SCHWARCZ, L. M. (org.) História da vida privada no Brasil: contmstcs da intimidade contemporânea. São Paulo Companhia das Letras. 1998.

SCHWARCZ, L. V. Racismo à brasileira. In: Ensino de História e Cultura africana e afro-brasileira - Livro-texto (vários autores). Belo Horizonte: PUC Minas Virtual, 2006.

TAEDIF. M. Saheres docenles & formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002

TARDIF, M.; LESSARD, C. Otrabalho docente: elementospara uma teoria da dochiCia como profissão de inlemções humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

TEIXEIRA, I. C. Os professores como sujeitos sócio-culturais. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olbares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.

VIANA. H. Mestiçagem Fora ele Lugar. Folba de São Paulo, Caderno Mais, 27/06/ 2004.

Published

2008-04-10

How to Cite

Santos, L. dos, & Siman, L. M. de C. (2008). What says teachers about affirmative actions program in the public university. História & Ensino, 14, 95–114. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p95

Issue

Section

Artigos