The classical texts and the movement of the history

Authors

  • Aroldo Alcantara de Paula Souza Prefeitura Municipal de Campo Grande-MS

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p29

Keywords:

Classic, Manual didactic, History of education, Philosophy.

Abstract

The reading of classical texts in the course of teaching of UNAES was the subject of a research monograph in 2007. Was undertaken on a research institution, the course and its library. Through analysis of menus, bars and record of the collection was found that the devaluation of the classic text is not a phenomenon restricted to the classroom, and that two subjects are to be exceptions in the midst of the general rule: use of teaching materials, parts of dissertations and photocopies of book chapters contemporaries. Discourse, practice and line of thought of teachers of the subjects studied were analyzed with the aim of demonstrating that the strand Marxist "science of history" requires a teaching based on common historical scientificity to classical texts.

Author Biography

Aroldo Alcantara de Paula Souza, Prefeitura Municipal de Campo Grande-MS

Prefeitura Municipal de Campo Grande-MS/Escola Municipal de Tempo Integral “Ana Lucia de Oliveira Batista”

References

ALVES, G. L. Asfunções' da escolapública de educaçãogeralsob oimperialismo..Novos Rumos, São Paulo, 1990, n. 16. p. 112.

ALVES, G. L. A Produção da &cola Pública Contemporânea. Campinas, SP: Ed. Universidade Estadual de Campinas, 1998.

ALVES, G. L. O Trabalho Didático na Escola Moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

ARRUDA, E. E.; LIMA, M. F. E. M.; PEREIRA, S. M.; SOUZA, A. A. A. Sobre (o) viver de crianças e adolescente: uma reflexão acerca do método de pesquisa. Intermeio, Campo Grande, v. 9, n.18, p. 105-117, 2003.

BRASIL. Lei n°9.394, de 1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacionaL Brasília: Gráfica do Senado Federal, 1997.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.

CHAUÍ, M. Introduçâo ri história da filosofia: dos pré-socráticos a Aristóteles. São Paulo: ed. Companhia das Letras, 2002.

COMÊNIO, J. A. Didáctica magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian, 1996.

DEMO, P. Aprende/' mal. (no prelo) 2007.

FERRO, M.; TAVARES, M. Conhecer os filósofos: de Kant a Comte. Lisboa: Ed. Presença, 1991.

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: ed. Nova Fronteira, 1999.

FIGUEIRA, P. A. A educação de um ponto de vista histórico. Rev. Internleio, Campo Grande, v. 1, n.1, p. 11-15,1995.

HUBERMAN, L. História da riqueza do homem. São Paulo: Livro Técnico, 1987.

JAEGER, W. W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: 'vIartins Fontes, 1986

LAUAND, L. J. (org). Cultura eeducação na idade média: textos dos séculos Vao XIII. São Paulo: Martins Fontes. 1998.

MALAGUTI, M. L. "O fim do ensino?". s1: 2005 (artigo fotocopiado)

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. In: WEFFORT, F. C. (Org.). Clássicos da política. São Paulo: Ática, 1991.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do partido comunista. Porto Alegre: L&PM, 2001.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã: teses sobre Feuerbach. São Paulo: Ed. Centauro, 2004.

PADOVANI, U.; CASTAGNOLA, L. História da filosofia. São Paulo: Melhoramentos, 1990.

PESSANHA, J. A. M. Os pré-socráticos: vida e obra. In: Os pré-socráticos: fragmentos, doxografiaecomentários. São Paulo: Abril Cultural, 1978. Col. Os pensadores.

PLATÃO. A República. São Paulo: Ed. Nova Cultural, 1997.

ROSA, M. G. A história da educação através dos textos. São Paulo: Cultrix, 1975.

RUBANO, D. R.; MOROZ, M. Oconhecimento como iluminação divina: Santo Agostinho. In: ANDERY et al. Para compreender a ciência: uma Perspectiva J Histórica. Rio de Janeiro: ed. Espaço e tempo; São Paulo: Educ, 2000, p. 145-158.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum àconsciência filosófica. São Paulo: Ed. Cortez, 1986.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

Published

2008-04-10

How to Cite

Souza, A. A. de P. (2008). The classical texts and the movement of the history. História & Ensino, 14, 29–52. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2008v14n0p29

Issue

Section

Artigos