Writing and thinking historically: cognitive resources related to text production

Authors

  • Maria Lima Universidade Federal do Mato do Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p159

Keywords:

Historical thinking, Written language, Cognitive process.

Abstract

It seems to be obvious that written language supports the development of the thinking, in general, and of the historical thinking specifically. However, very little has been explored of the characteristics that are involved in text production situations and the relation between such characteristics and the development of historical thinking. Based on three different versions of a public student's production in São Paulo city, this paper presents the analysis of some indications that allow me to illustrate the intense thinking process the student gets through to produce a text and how such process is not only related to written language as a technique, but also as a complex discursive activity highlighted by constant thinking processes that produce and transform historical discourse and thinking.

Author Biography

Maria Lima, Universidade Federal do Mato do Grosso do Sul

Professor at the Federal University of Mato do Grosso do Sul, Três Lagoas campus.

References

BRITO, I. P. I. Sociedade de cultura escrita, alfabetismo e participação. In: MASAGÃO, V. (Org,) Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003a. p. 47-63

BRITO, I. P. I. Contra o Consenso: Cultura Escrita, Educação e Participação. Campinas: Mercado das Letras, 2003b.

COLELLO, S. M. G. Alfabetização em questão. São Paulo: Paz eTerra, 2004.

FILGUEIRAS, M. L. Pensar a História repensar o seu ensino: a disciplina de História no 3ª Ciclo do Ensino Básico: alguns princípios orientadores da metodologia de ensino. Porto: Porto Ed., 1994.

LANDSMANNN, L. T. Aprendizagem da língua esedta - processos evolutivos e implicações didáticas. Sao Paulo: Atica, 1998.

MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Um elemento singular. In: ABAURRE, M. B. M.; FIAD, I. S.;
MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da cscrita. Campinas: Cia das Letras, 1997.

NASCIMENTO, R. O. Processos cognitivos como elementos fundamentais para uma educação crítica. Revisrta Ciência da Cognição, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 265­282, 2009. http://,vww.cienciasecognicao.org

PROENÇA, M. C. Ensinar, aprender história: questões de didáctica aplicada. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.

SCHNEUWLY, B. Le langage écrit chez l'enfant . la production des texts informatifs et argumentatifs. Paris: Delachaux, 1988.

TEBEROSKY, A.; TOLCHINSKY, L. Além da Alfabetização: a aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. São Paulo: Ática, 2002.

Published

2009-04-02

How to Cite

Lima, M. (2009). Writing and thinking historically: cognitive resources related to text production. História & Ensino, 15, 159–172. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p159

Issue

Section

Artigos