Writing and thinking historically: cognitive resources related to text production
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2009v15n0p159Keywords:
Historical thinking, Written language, Cognitive process.Abstract
It seems to be obvious that written language supports the development of the thinking, in general, and of the historical thinking specifically. However, very little has been explored of the characteristics that are involved in text production situations and the relation between such characteristics and the development of historical thinking. Based on three different versions of a public student's production in São Paulo city, this paper presents the analysis of some indications that allow me to illustrate the intense thinking process the student gets through to produce a text and how such process is not only related to written language as a technique, but also as a complex discursive activity highlighted by constant thinking processes that produce and transform historical discourse and thinking.
Downloads
References
BRITO, I. P. I. Contra o Consenso: Cultura Escrita, Educação e Participação. Campinas: Mercado das Letras, 2003b.
COLELLO, S. M. G. Alfabetização em questão. São Paulo: Paz eTerra, 2004.
FILGUEIRAS, M. L. Pensar a História repensar o seu ensino: a disciplina de História no 3ª Ciclo do Ensino Básico: alguns princípios orientadores da metodologia de ensino. Porto: Porto Ed., 1994.
LANDSMANNN, L. T. Aprendizagem da língua esedta - processos evolutivos e implicações didáticas. Sao Paulo: Atica, 1998.
MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Um elemento singular. In: ABAURRE, M. B. M.; FIAD, I. S.;
MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da cscrita. Campinas: Cia das Letras, 1997.
NASCIMENTO, R. O. Processos cognitivos como elementos fundamentais para uma educação crítica. Revisrta Ciência da Cognição, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 265282, 2009. http://,vww.cienciasecognicao.org
PROENÇA, M. C. Ensinar, aprender história: questões de didáctica aplicada. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.
SCHNEUWLY, B. Le langage écrit chez l'enfant . la production des texts informatifs et argumentatifs. Paris: Delachaux, 1988.
TEBEROSKY, A.; TOLCHINSKY, L. Além da Alfabetização: a aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. São Paulo: Ática, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.