The history teaching in the high school that participate in the university- school program of Unochapecó
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p55Keywords:
History Teaching, Internship, High School.Abstract
This text shows some results of the research “The History Teaching in the High School that participate in the University- School Program of Unochapecó”, developed by the internship coordinator and the seventh phase history academics, which tried to understand how the students relate with the discipline history and what is it importance. The research focus was the public schools students in Santa Catarina and Rio Grande do Sul which had internship agreement with the university. The data search happened through open and closed questions questionnaires that was answered by students of each class where there would be developed academic internship activities in the next semester.
Downloads
References
BEILLEROT, J. A Pesquisa: Esboço de uma análise. In: ANDRÉ, M. (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 3 ed., Campinas, SP: Papirus, 2004. p. 71-90.
BITTERCURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004. DEMO, P. Educar pela pesquisa. 3 ed., Campinas; Autores Associados, 1998.
FRANCO, A. P.; VENERA, R. A. S. A Memória e o Ensino de História Hoje: um desafio nos deslizamentos de sentido. In ZAMBONI, E. (Org.). Digressões sobre o ensino de História: memória, história oral e razão histórica. Itajaí: Maria do Cais, 2007, p. 73-102.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15 ed., São Paulo: Paz e Terra, 2001.
HOBSBAWN, E. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991.2 ed., São Paulo: Cia das Letras, 1995.
JOANILHO, A. L. História e Prática: pesquisa em sala de aula. Campinas SP: Mercado de Letras, 1996.
LENOIR, Y. Pesquisar e formar: repensar o lugar e a função da prática de ensino. Educação e Sociedade. Campinas v.27, n.97, p.1075-1402, set./dez. 2006.
MONTEIRO, A. M. F. da C. Ensino de História: entre saberes e práticas. Tese (Doutorado em Educação) Departamento de Educação, PUC - Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.
PAIM, E. A. Do formar-se ou fazer-se professor. In. MONTEIRO, A. M.; GASPARELLO, A. M.; MAGALHÃES, M. (Org.). Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2007.
SCHMIDT, M. A. Jovens brasileiros e europeus: identidade, cultura e ensino de história (1998-2000). Revista Perspectiva. Florianópolis, v. 20, n. Especial, jul./dez. 2002. p. 182-208.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.