The history teaching in the high school that participate in the university- school program of Unochapecó

Authors

  • Elison Antonio Paim Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó) https://orcid.org/0000-0002-7509-5572
  • Alan Kaufmann de Mattos Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Anderson Poli Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Anderson Silva Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Aline Maisa Lubenow Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Álisson Domingos Prior Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • André Detoni Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Daniel Dalla Zen Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Eny D. Pereira Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Raquel Reis Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Daniel Dalla Zen Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Rodrigo Brivio Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p55

Keywords:

History Teaching, Internship, High School.

Abstract

This text shows some results of the research “The History Teaching in the High School that participate in the University- School Program of Unochapecó”, developed by the internship coordinator and the seventh phase history academics, which tried to understand how the students relate with the discipline history and what is it importance. The research focus was the public schools students in Santa Catarina and Rio Grande do Sul which had internship agreement with the university. The data search happened through open and closed questions questionnaires that was answered by students of each class where there would be developed academic internship activities in the next semester.

Author Biographies

Elison Antonio Paim, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

PhD in Education from the State University of Campinas (Unicamp). Professor in the History course at the Community University of the Chapecó Region (Unochapecó).

Alan Kaufmann de Mattos, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Anderson Poli, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Anderson Silva, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Aline Maisa Lubenow, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Álisson Domingos Prior, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

André Detoni, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Daniel Dalla Zen, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Eny D. Pereira, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Raquel Reis, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Daniel Dalla Zen, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

Rodrigo Brivio, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduate in History, Full Degree, from the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó)

References

CARVALHO, A. M. P. de. A pesquisa no ensino, sobre o ensino e sobre a reflexão dos professores sobre seus ensinos. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.28, n.2, p 57-67, jul./dez. 2002.

BEILLEROT, J. A Pesquisa: Esboço de uma análise. In: ANDRÉ, M. (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 3 ed., Campinas, SP: Papirus, 2004. p. 71-90.

BITTERCURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004. DEMO, P. Educar pela pesquisa. 3 ed., Campinas; Autores Associados, 1998.

FRANCO, A. P.; VENERA, R. A. S. A Memória e o Ensino de História Hoje: um desafio nos deslizamentos de sentido. In ZAMBONI, E. (Org.). Digressões sobre o ensino de História: memória, história oral e razão histórica. Itajaí: Maria do Cais, 2007, p. 73-102.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15 ed., São Paulo: Paz e Terra, 2001.

HOBSBAWN, E. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991.2 ed., São Paulo: Cia das Letras, 1995.

JOANILHO, A. L. História e Prática: pesquisa em sala de aula. Campinas SP: Mercado de Letras, 1996.

LENOIR, Y. Pesquisar e formar: repensar o lugar e a função da prática de ensino. Educação e Sociedade. Campinas v.27, n.97, p.1075-1402, set./dez. 2006.

MONTEIRO, A. M. F. da C. Ensino de História: entre saberes e práticas. Tese (Doutorado em Educação) Departamento de Educação, PUC - Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

PAIM, E. A. Do formar-se ou fazer-se professor. In. MONTEIRO, A. M.; GASPARELLO, A. M.; MAGALHÃES, M. (Org.). Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2007.

SCHMIDT, M. A. Jovens brasileiros e europeus: identidade, cultura e ensino de história (1998-2000). Revista Perspectiva. Florianópolis, v. 20, n. Especial, jul./dez. 2002. p. 182-208.

Published

2011-09-09

How to Cite

Paim, E. A., Mattos, A. K. de, Poli, A., Silva, A., Lubenow, A. M., Prior, Álisson D., … Brivio, R. (2011). The history teaching in the high school that participate in the university- school program of Unochapecó. História & Ensino, 17(1), 55–76. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p55

Issue

Section

Artigos