The 'interview mediated' as a strategy in teaching methodology of history
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n1p33Keywords:
, Ethnocentrism, Didactic of History, Representations SocialAbstract
This article aims to demonstrate the functionality prepositions from two different theoretical styles and thus contribute to the teaching of History. The concept of culture has been claimed, as its correlates as they relate to cultural diversity, and in the ambit of representations Social, the concept of figurative nucleus. In an attempt at dialogue between these theory styles, the methodology of 'Mediated interview’ was put in question the intention of measuring its limits and possibilities. We tried to identify the extent to which it cooperates in the changing of initial ideas, or in the figurative nucleus, from the student of Araucaria, State of Parana, referring to students of Manaus, in Amazonas state. This research resulted from a voyage, that I made, to this city in September 2010.References
BAROM, W. C. C.; CERRI, L. F.. Educação e cultura no ensino de História do Paraná. Atos de pesquisa em educação (FURB), v. 6, p. 492-509, 2011.
CUCHE, D. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: Edusc, 2002.
JODELET, D. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.
KUPER, A. Cultura: a visão dos antropólogos. Bauru: Edusc, 2002.
KUSNICK, M. R. A filosofia cotidiana da história: uma contribuição para a didática da história, 2008, 169f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Ponta Grossa, Paraná.
SÁ, C. P. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1996, p. 30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.