The senses in the teaching of history

Authors

  • Aline Machado Krause Universidade Federal de Santa Maria
  • Gabriel Vinicius Vieira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p383

Keywords:

Senses, History Teaching, Interaction, Children

Abstract

This article is an exposition of the practical application of the propose of working historical themes in the classroom using the senses as the main technique for evoking the curiosity and knowledge, but without reducing that same curiosity and knowledge only to the senses. Having as theoretical influences Illich's teories about schools, Correa's workshops, Ginzburg's micro-history and Peter Burke's cultural history, our goal is a class in which students participate not only through the teacher's questions, but also in the very development of themes, and which materializes the knowledge about ancient societies, the lives of people who died millenniums ago, without forgetting the importance of the historical themes for our society and the importance of both individual life and the political, economic, cultural and social estructures of society. Therefore, we want a fun, interesting, funny class without forgetting the history and without underestimating the knowledge of children.

Author Biographies

Aline Machado Krause, Universidade Federal de Santa Maria

Graduation in History - Degree and Bachelor from the Federal University of Santa Maria.

Gabriel Vinicius Vieira, Universidade Federal de Santa Maria

Graduation in History - Degree and Bachelor from the Federal University of Santa Maria.

References

ABREU, M.; MATTOS, H. Em torno das “Diretrizes Curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana”: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, 2008, p. 5-20.

BARTHON, K. Qual a utilidade da história para crianças? Contributos do ensino de história para a cidadania. In BARCA, I. (Org.). Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica.Universidade do Minho, 2004. p. 11-22.

BURKE, Peter. O que é História Cultural?. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.

CAINELLI, M. Educação histórica: perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar. Curitiba, Especial, 2006, p. 57-72.

CORRÊA, G. C. Oficina: novos territórios em educação. In LUENGO, J. M. (Org.) Pedagogia Libertária: Experiências Hoje. São Paulo: Editora Imaginário, 2000.

ELIADE, Mi. Mito e realidade. São Paulo: Perspectiva, 2006.

ESPADA LIMA, H. A Micro-história italiana: escalas, indícios e singularidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

ILLICH, I. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Editora Vozes, 1973.

KI-ZERBO, J. (org.). História Geral da África. Brasília: UNESCO, Secad/MEC, UFSCar, 2010.

KORNIS, M. A. História e Cinema: um debate metodológico. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 237-250.

PEREIRA, J. S. Reconhecendo ou construindo uma polaridade étnicoidentitária? Desafios do ensino de história no imediato contexto pós-Lei nº 10.639. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, 2008, p. 21-43.

PERRY, Marvin. Civilização Ocidental: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.

SLENES, R. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações da família escrava, Brasil, Sudeste, século XIX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999

Published

2011-09-09

How to Cite

Krause, A. M., & Vieira, G. V. (2011). The senses in the teaching of history. História & Ensino, 17(2), 383–401. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p383

Issue

Section

Artigos