Historical empathy in the classroom: report and analysis of a complementary practice to teaching/learning history

Authors

  • Breno Gontijo Andrade Universidade Federal de Minas Gera - UFMG https://orcid.org/0000-0001-8820-6027
  • Gilmar Rodrigues Junior Universidade Federal de Minas Gera - UFMG
  • Alexis Nascimento Araújo Universidade Federal de Minas Gera - UFMG
  • Júnia Sales Pereira Universidade Federal de Minas Gera - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p257

Keywords:

Teaching History, Historical Empathy, Reporting of Pedagogical Practice

Abstract

This article is the result of observations made in the lessons of history taught to students of 8th and 9th grade in Centro Pedagógico – Escola de Educação Básica e Profissional da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, and other schools of Belo Horizonte, between the years 2008 and 2009. Our initial purpose was to motivate students in class so that they feel greater interest in History. For this, we used different teaching strategies from those common to traditional lessons in history. The strategy adopted was the use of Historical Empathy, i.e., the exercise of putting oneself in another's place in a time different from yours. The article explains how this strategy was used and how students responded to them.

Author Biographies

Breno Gontijo Andrade, Universidade Federal de Minas Gera - UFMG

Master in History and Political Cultures at the Federal University of Minas Gerais UFMG

Gilmar Rodrigues Junior, Universidade Federal de Minas Gera - UFMG

Graduated in History from the Federal University of Minas Gerais UFMG

Alexis Nascimento Araújo, Universidade Federal de Minas Gera - UFMG

Graduated in History from the Federal University of Minas Gerais UFMG

Júnia Sales Pereira, Universidade Federal de Minas Gera - UFMG

Adjunct Professor of Undergraduate and Graduate Studies in Education UFMG

References

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da Prática Escolar. Campinas: Papirus, 1995.

BARBOSA, A.; GONÇALVES, C.; MACHADO, E.; OLIVEIRA, E. O trabalho infantil no século XIX: uma visão de alunos. In: MELO, M. C.; LOPES, J. M. (Org.). Narrativas Históricas e Ficcionais: recepção e produção para professores e alunos. Minho: Universidade do Minho, 2004.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos.. São Paulo: Cortez, 2005.

BLOCH, M. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões da para educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

FERREIRA, A. ; DINIS, C. ; LEITE, Eduarda. A vida quotidiana em Roma na Época Imperial: narrativa de alunos. In: MELO, M. C. ; LOPES, J. M. (Org.). Narrativas Históricas e Ficcionais: recepção e produção para professores e alunos. Minho: Universidade do Minho, 2004.

KARNAL, L. (Org.). História na Sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

LAVILLE, C. A guerra das narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 19, n. 38, 1999.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Ed.Unicamp, 2003. LEE, P. J.; ASHBY R. Empathy, Perspective Taking, and Rational Understanding. In: DAVIS, O. L.; YAGER, Elizabeth A.; FOSTER, S. J. Historical empathy and perspective taking in the social studies. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 2001.

MELO, M. C. ; PEIXOTO, R. A Troca de Correspondências: a imaginação e as fontes históricas. Narrativas Históricas e Ficcionais: recepção e produção para professores e alunos. Minho: Universidade do Minho, 2004.

MELO, M. C. Eu sou escritor de H(h)istória(s)! – as competências de leitura e escritura e a aprendizagem de H(h)istória. In: Como pôr os alunos a tra balhar? experiências formativas na aula de português. Lisboa: Lisboa Ed., 2003.

ROSANVALLON, P. Por uma história conceitual do político. Universidade Estadual Paulista, 1996.

WINEBURG, S. S. The Cognitive Representation of Historical Texts. In: LEINHARDT, G.; BECK, I. L.; STAINTON, C. Teaching and Learning in History. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1994.

YILMAZ, K. Historical Empathy and Its Implications for Classroom Practices in Schools. The History Teacher, v. 40, n. 3, p. 10, 2007.

Published

2011-09-09

How to Cite

Andrade, B. G., Rodrigues Junior, G., Araújo, A. N., & Pereira, J. S. (2011). Historical empathy in the classroom: report and analysis of a complementary practice to teaching/learning history. História & Ensino, 17(2), 257–282. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p257

Issue

Section

Artigos