The Two Deaths of Quincas Wateryell: history and literature: dialogues, singularities and possibilities of analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p325

Keywords:

History, Literature, Historical source, Jorge Amado

Abstract

This article presents a reflection on the fields of History and Literature and their approaches. We understand literature as a source, testimony and historical evidence. To support this affirmation we searched on the historiographical opening,, promoted by the school of the Annales and the source of New Cultural History, the approaches and possibilities of this relation. We highlighted some singularities of the historical and the literary writing, as well as the appropriations and possible dialogues of the literary productions for History. Finally, we analyzed the literary work The Two Deaths of Quincas Wateryell published for the first time in 1959, from the brazilian writer Jorge Amado, and we tried to understand the social context of the author and the literary work, in order to cover the feelings, distresses, perceptions of world, mentalities. And even if it was not our initial intention, we observed the stereotypes in the literary work and in the bahian society from the 1950's that are still present in the social speech.

Author Biographies

Anderson Teixeira Renzcherchen, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

PhD student in Education at the Graduate Program of the Pontifical Catholic University of Paraná.

Silvéria da Aparecida Ferreira, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Master in Education at the Universidade Estadual do Centro-Oeste. Public and private primary school teacher.

References

AMADO, Jorge. A morte e a morte de Quincas Berro Dágua. 77. ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

ARISTÓTELES. A arte poética. Disponível em: https://ava.uepg.br/pos/pluginfile.php/65100/mod_book/chapter/8267/PO %C3%89TICA%2C%20de%20Arist%C3%B3teles.pdf. Acesso em: 25 fev. 2019.

ARISTÓTELES. Poética. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

ASSIS, Gabriella Lima de; CRUZ, Marcus Silva da. Desconstruindo a História: Hayden White e a escrita da narrativa. Revista Mosaico, v. 3, n. 1, p. 111-118, jan./jun. 2010. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/download/1837/114 1. Acesso em: 25 fev. 2019.

BARROS, José Costa D’Assunção. Jacques Le Goff: considerações sobre contribuição para a teoria da história. Cadernos de História, Belo Horizonte, v. 14, n. 21, p. 135-156, 2013. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoshistoria/article/view/5074 . Acesso em: 25 fev. 2019.

BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): A Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: Editora Universidade Estadual Paulista, 1991.

CAMILOTTI, Virgínia; NAXARA, Márcia Regina C. História e literatura: fontes literárias na produção historiográfica recente no Brasil. História: Questões & Debates, v. 50, n. 1, 2009.

CHALHOUB, Sidney. A História nas histórias de Machado de Assis: uma interpretação de Helena, IFCH/UNICAMP, São Paulo, 1991.

CHALHOUB, Sidney; PEREIRA, Leonardo A. de Miranda. A história contada: capítulos de história social da literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus 2003.

ABDALA JUNIOR, Benjamin. O Romance social brasileiro. Scipicione, São Paulo, 1993.

LE GOFF, Jacques. A História Nova. Martins Fontes: São Paulo, 1990.

LE GOFF, Jacques. História e memória. UNICAMP: Campinas. 2003.

MACIEL; Bruno Bastos. Políticas Culturais no Estado da Bahia (1945-1964). Salvador, UFBA, 2006.

MEIRA, Reginete de Jesus Lopes. Entre a alegria e a preguiça: a construção discursiva da baianidade na publicidade de turismo. 2015. 140 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/379. Acesso em: 25 fev. 2019.

MEIRA, Reginete de Jesus Lopes. O caricato do baiano: representação discursiva em anúncios de turismo. Revista Pandora Brasil, n. 58, set. 2013.

MORAES, Dislane Zerbinatti. Literatura e história na escola: aprendizagens e desafios mútuos. Simpósio Nacional de Letras e Linguística. 2009. p. 1- 20

NASCIMENTO; Jairo Carvalho do. A literatura de cordel no ensino de História: reflexões teóricas e orientações metodológicas. ANPUH – XXIII Simpósio Nacional de História – Londrina, 2005. Disponível em: http://anais.anpuh.org/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S23.0477.pdf. Acesso em: 25 fev. 2019.

PALAMARTCHUK, Ana Paula. Jorge Amado: um escritor de putas e vagabundos? (p. 333-360). In: CHALHOUB; PEREIRA. A história contada: capítulos de história social da literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1998.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Contribuição da história e da literatura para a construção do cidadão: a abordagem da identidade nacional. In: Discurso histórico e narrativa literária. Jacques Leenhardt, Sandra Jatahy Pesavento (orgs.). Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1998. p. 17-41.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Correntes, campos temáticos e fontes: uma aventura da História. In: Idem. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora: Universidade de Brasília, 2001.

RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Curitiba, editora UFPR, 2015.

SANTOS, A. F; SIMON, C.B. A literatura no ensino de história: 30 anos de pesquisas. IN: VII SEPECH – Seminário de Pesquisa em Ciências Humanas. Londrina, EDUEL, 2008. S

ANTOS, A. F; SIMON, C.B. Entre fatos e artefatos: literatura e ensino de História nos encontros acadêmicos nacionais (1979-2007). Dissertação (Mestrado em História Social). Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2009. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000149998. Acesso em: 25 fev. 2019.

SOISTAK, Angelis Cristina; OLIVEIRA, Silvana. Literatura e História: Ficção e Discurso Histórico em José Saramago (p. 51-99). In: Especialização em História, Arte e Cultura: livro 3 por Rosângela Wosiack Zulian e outros. Ponta Grossa: UEPG/NUTEAD, 2010. 25

Published

2019-12-01

How to Cite

Renzcherchen, A. T., & Ferreira, S. da A. (2019). The Two Deaths of Quincas Wateryell: history and literature: dialogues, singularities and possibilities of analysis. História & Ensino, 25(2), 325–345. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p325

Issue

Section

Artigos