High ability and the challenge of counseling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n1p66

Keywords:

high abilities, social representations, counseling

Abstract

The study took place in a Public Federal School in Rio de Janeiro. The overall objectives investigated social representation teachers have about high abilities and any existing indication of such students to be directed to specific learning and counseling programs. Two different groups were taken as samples. The first was formed by 36 teachers from Elementary and High School. The other consisted in four school sectors, charged with keeping students record data. Using qualitative method of contents’ analysis. This study indicates its participants have social representations about high abilities. However, the results indicate that there are no gifted students enrolled in the researched institution. Furthermore, this study also suggests urgency in taking inclusive actions for gifted students at this school as well as continuing investigation.

Author Biographies

Célia Maria Ferreira Barreto, Universidade Salgado de Oliveira

Master in Social Psychology from Universidade Salgado de Oliveira - UNIVERSO. Professor at Colégio Pedro II. São Cristóvão I. Rio de Janeiro Unit.

Marsyl Bulkool Mettrau, Universidade Salgado de Oliveira

PhD in Education and Educational Psychology from Universidade Minho. Braga, Portugal. Full professor at Universidade Salgado de Oliveira. Niterói.

References

Fazenda, I. C. A. (1995). Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Edições

Loyola. Landau, E. (2002). A Coragem de ser superdotado. Trad. De Sandra Miessa. Altas habilidades em foco. São Paulo:Arte & Ciência Editora.

Mettrau, M. B. (2000). Inteligência Patrimônio Social. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora Ltda.

Mettrau, M.B. (2007). Educação Moral, Inteligência e Altas Habilidades in Rumos e Resíduos da MORAL Contemporânea. Niterói: Muiraquitã.

Ministério da Educação e Cultura (1996). Lei Nº. 9.394 Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Editora do Brasil. Ministério da Educação e Cultura.

Moscovici, S. (2003). Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Ed. Vozes.

Renzulli, J. S. (1994). El Concepto de los três anillos de la superdotacion: um modelo de desarrollo para una productividad creativa. In Y. Benito (Org.), Intervención e Investigación Psicoeducativas en Alumnos Superdotados (pp. 41-71). Salamanca: Amarú Ediciones.

Renzulli, J. S. (2004). O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação - Porto Alegre – RS, 52(1), 75 – 131.

Richardson, R. J., & Col. (2008). Pesquisa Social Métodos e Técnicas (3ª ed.). São Paulo: Editora Atlas S. A.

Secretaria de Educação Especial. (2006). Documento Orientador Execução da Ação dos Núcleos de Atividades de Altas Habilidades / Superdotação. Brasília.

Spink, M. J. (1993). O conhecimento no cotidiano e as representações sociais na perspectiva da psicologia social. São Paulo: Editora Brasiliense.

Winner, E. (1998). Crianças Superdotadas mitos e realidades. Porto Alegre: Artes Médicas.

Published

2011-05-09

How to Cite

Barreto, C. M. F., & Mettrau, M. B. (2011). High ability and the challenge of counseling. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 1(1), 66–79. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n1p66

Issue

Section

Original Articles