Evaluation of the implementation of the special testimony: construction of an instrument
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n1suplp180Keywords:
special testimony, forensic psychology, violence against children and adolescentsAbstract
The Special Testimony - ST became the standard procedure for hearing children and adolescents victims and witnesses of violence in Brazil. This work aimed to construct an instrument for the evaluation of the conditions for the implementation of ST from four stages. In step 1, a qualitative study was carried out to know the aspects that enable and hinder the implementation through a questionnaire answered online by 36 Brazilian forensic interviewers. In stage 2 the instrument items were constructed, based on the literature and contents previously emerged; Step 3 refers to the structuring and organization of the instrument; and in step 4 the content evaluation was carried out by two judges with extensive practical and theoretical experience. These steps allowed the qualification and adequacy of the instrument to evaluate the conditions for performing the ST in Brazil and may contribute to the implementation.
References
Aznar-Blefari, C., & Padilha, M. D. G. S. (2015). Capacitação para o uso do Protocolo NICHD em profissionais sul-brasileiros. Revista de Psicología, 24(1), 1-19. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2015.37198
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo.Lisboa: Edições 70.
Brasil (2017). Lei n. 13.431, de 4 de abril de 2017. Retirado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13431.htm
Brasil (2018). Decreto 9.603, de 10 de dezembro de 2018. Retirado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Decreto/D9603.htm
Brito, L. M. T. de, & Parente, D. C. (2012). Inquirição judicial de crianças: pontos e contrapontos. Psicologia & Sociedade, 24(1), 178-186.
Childhood Brasil, Conselho Nacional de Justiça, Funda das Nações Unidas para a Infância & National Children´s Advocacy Center (2020). Protocolo Brasileiro de Entrevista forense com crianças e adolescentes vítimas e testemunhas de violência. São Paulo e Brasília: Childhood – Instituto WCF Brasil, CNJ, UNICEF.
Coluci, M. Z. O., Alexandre, N. M. C., & Milani, D. (2015). Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 20(3), 925-936. https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013
Conselho Federal de Psicologia (2005). Código de ética profissional do psicólogo. Brasília: Conselho Federal de Psicologia. Retirado de https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf
Conselho Nacional de Justiça - CNJ (2010). Recomendação 33/2010. Retirado de https://atos.cnj.jus.br/atos/detalhar/atos-normativos?documento=878 em 17 de dezembro de 2019.
Conselho Nacional de Justiça - CNJ (2019). Resolução 299/2019. Retirado de https://atos.cnj.jus.br/atos/detalhar/3110 em 17 de dezembro de 2019.
Conselho Nacional de Saúde (2016). Resolução 510/2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Disponível em www.conselho.saude.gov.br em 30 de junho de 2018.
Daltoé Cézar J. A. (2007). Depoimento Sem Dano: Uma alternativa para inquirir crianças e adolescentes nos processos judiciais. Porto Alegre, RS: Livraria do Advogado.
Dobke, V. (2001). Abuso sexual: a inquirição das crianças – uma abordagem interdisciplinar. Porto Alegre: Ricardo Lenz Editor.
Froner, J. P. & Ramires, V. R. R. (2008). Escuta de crianças vítimas de abuso sexual no âmbito jurídico: Uma revisão crítica da literatura. Paideia, 18(40), 267-278. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000200005
Froner, J. P. & Ramires, V. R. R. (2009). A escuta de crianças vítimas de abuso sexual intrafamiliar na concepção de profissionais que atuam no âmbito do Judiciário. Psicologia em Revista, 15(3), 60-81. https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2009v15n3p60
Pelisoli, C., & Dell’aglio, D. D. (2016). A humanização do sistema de justiça por meio do Depoimento Especial: Experiências e desafios. Psico USF, 21(2), 409-421. https://doi.org/10.1590/1413-82712016210216
Potter, L. (Org.). (2010). Depoimento sem Dano: Uma Política Criminal de Redução de Danos. Rio de Janeiro: Lumen Juris.
Roque, E. M. S. T., Ferriani, M. G. C., Gomes, R., Silva, L. M. P., & Carlos, D. M. (2014). Sistemas de justiça e a vitimização secundária de crianças e ou adolescentes acometidas de violência sexual intrafamiliar. Saúde e Sociedade, 23(3), 801-813. https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000300006
Sadek, M. T. (2010). O sistema de justiça [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais.
Santos, B. R., Gonçalves, I. B., Vasconcelos, M. G. O. M., Barbieri, P. B. & Viana, V. N. (2014). Escuta de crianças e adolescentes em situação de violência sexual Aspectos Teóricos e Metodológicos: Guia para capacitação em Depoimento Especial de Crianças e Adolescentes. Brasília-DF: Universidade Católica de Brasília.
Sanson, J. A. S. & Von Hohendorff, J. (2021). Depoimento Especial a partir de opiniões de psicólogos brasileiros atuantes nessa prática. Psico USF, 26(1), 27-39. https://doi.org/10.1590/1413-82712021260103
Silva, L. M. P. S., Ferriani, M. G. C. Beserra, M. A., Roque, E. M. S. T., & Carlos, D. M. (2013). A escuta de crianças e adolescentes nos processos crime. Ciência & Saúde Coletiva, 18(8), 2285-2294. https://doi.org/10.1590/S1413-81232013000800012
Williams, L. C. A., Hackbarth, C., Blefari, C. A., Padilha, M. G. S., & Peixoto, C. E. (2014). Investigação de suspeita de abuso sexual infantojuvenil: o Protocolo NICHD. Temas em Psicologia, 22(2), 415-432. http://dx.doi.org/10.9788/TP2014.2-12
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.