Play and adoptive filiation: process of integration of the paradoxical family identity
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3suplp141Keywords:
Adoption, Parenting, Affiliation, Play, Transitional phenomenaAbstract
The work discuss playing as a significant element in the process of adoptive filiation constitution, from the perspective of foster parents. It was intended to think the presence of the transitional phenomena, lived in the games and in the playing moments involving parents and children, as a psychic resource for the integration of the paradoxical identity of the adoptive family. This study is part of an extensive qualitative research on parenting and adoptive filiation, in which we conducted semi-structured interviews with 14 mothers and 10 adoptive parents. The data obtained were analyzed by the Bardin content analysis method in the categorical model. It was observed that playing was valued by parents as an indicator of good relational quality with their children. Participants express that through play they and their children shared internal content developing an intimacy, creating space to experiment together dilemmas around the paradox of adoptive filiation and the enigma about origins.
Downloads
References
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Ciccone, A., Gauthier, Y., Golse, B., & Stern, D. (2016). Naissance et dévelopment de la vie psychique. Paris: Érès.
Davis, M., & Wallbridge, D. (1982). Limite e espaço: uma introdução à obra de D. W. Winnicott. Rio de Janeiro: Imago.
Freud, S. (2006). Os três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (Vol. 7). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Obra original publicada em 1905).
Fulgencio, L. (2016). Por que Winnicott. São Paulo: Zagadoni.
Gurfinkel, D. (2017). Relações de objeto. São Paulo: Blucher.
Herlem, F. C. (2013). Adoption: la filiation du coeur. Paris: Cavalier Bleu.
Kernberg, P. F. (1985). Child Analysis with a severely disturbed adopted child. International Journal of psychoanalytic psychotherapy, 11, 277-299.
Konicheckis, A. (2001). Paradoxes et fonctions narcissiques de la filiation. Cliniques méditerranéennes, 1(63), 143-156.
Ladvocat, C. (2018). As falhas da adoção no casal parental. In G. K. Levinzon, & A. D. Lisondo (Org.). Adoção: desafios da contemporaneidade (pp. 99-115). São Paulo: Blucher.
Lebovici, S., & Diatkine, R. (1988). Significado e função do brinquedo na criança. 3 ed. Porto Alegre: Artes Médicas.
Levinzon, G. K. (2009). Adoção: clínica psicanalítica. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Levinzon, G. K. (2000). A criança adotiva na psicoterapia psicanalítica. São Paulo: Editora Escuta.
Paes, F. F., & Zornig, S. M. A-J (2018). O brincar negativo na teoria de André Green. Cadernos de Psicanálise (CPRJ), 40(39), 147-163.
Peiter, C. (2011). Adoção: vínculos e rupturas: do abrigo à família adotiva. São Paulo, SP: Zagodoni.
Pierron, J-P. (2003). On ne choisit pas parentes – comment pensar l’adoption et la filiation? Paris: Seuil.
Puget, J. (2015). Subjetivación discontinua y psicoanálisis. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Queiroz, E. F. (2017). A questão do incesto na filiação por adoção. In E. F. de Queiroz & E. M. da Silva (Orgs.). Adoção, filiação e práxis (pp. 99-119). Curitiba: CRV.
Machado, R. N., Féres-Carneiro, T., Magalhães, A., & Mello, R. (2019). O mito de origem em famílias adotivas. Psicologia USP, 30, e160102. Epub 21 de março de 2019. https://dx.doi.org/10.1590/0103-6564e160102
Motta, I. F. (2018). Toda criança necessita ser adotada. In G. K. Levinzon & A. D. Lisondo (Orgs.). Adoção – Desafios da contemporaneidade (pp. 235-247). São Paulo: Blucher.
Ozoux-Teffaine, O. (2018). Memórias da adoção. In G. K. Levinzon & A. D. Lisondo (Orgs.). Adoção – Desafios da contemporaneidade (pp. 235-247). São Paulo: Blucher.
Rochel, H-L. H. I. (2018). Espaço potencial e trabalho psíquico do analista. In A. L. M. L. Silva, A. S. Magalhães, R. R. Jerez, C. S. Cerezer, N. T. S. Gonçalves, & W. M. C. F. Cidade (Orgs.). Winnicott: Integração e Diversidade (pp. 181-191). Rio de Janeiro: Prospectiva.
Rotenberg, E. (2011). Adopción: Construyendo nuestra família. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Rickardsson, C. (2017). Nunca deixe de acreditar – das ruas de São Paulo ao norte da Suécia. Ribeirão Preto: Novas Ideias.
Roudinesco, E. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro: Zahar.
Roussillon, R. (2014). Pertinence du concept de symbolisation primaire. In A. Brun & R. Roussillon. (Org.). Formes primaires de symbolisation (pp. 155-174). Paris: Dunod.
Roussillon, R. (2019). Manual da prática clínica em psicologia e psicopatologia. São Paulo: Blucher.
Safra, G. (2006). Desvelando a memória do humano – O brincar, o narrar, o corpo, o sagrado, o silêncio. São Paulo: Edições Sobornost.
Santos, A. T., & Lajonquière, L. (2010). A sexualidade infantil e o desejo de saber: a origem da atividade intelectual nas crianças (Iniciação Científica). Faculdade de Educação USP, 6. São Paulo, SP: FEUSP. Recuperado de http:// bit.ly/2BvY7os.
Silva, C. L. R. (2011). Filhos da esperança: os caminhos da adoção e da família e seus aspectos psicológicos. Rio de Janeiro, RJ: Agbook.
Souza, H. P. de, & Casanova, R. P. de S. (2011). Adoção: o amor faz o mundo girar mais rápido. Curitiba, PR: Juruá.
Winnicott (1975). O Brincar e a Realidade. Rio de Janeiro: Imago.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.