Psychology education in the context of democratization of higher education in Brazil

Authors

  • Fábio Henrique Dantas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Pablo Sousa Seixas Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Oswaldo Hajime Yamamoto Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p76

Keywords:

Psychology training, Higher education, Democracy, Political processes.

Abstract

The higher education in Brazil carries a structure that privileges the interests of the bourgeoisie and excludes students from the working-class. In this way, the elitism that is a striking element in the Universities, has also characterized Psychology Education throughout its history. Thus, this work aims to analyze the scenario of Psychology Education in Brazil, in the context of the democratization of Higher Education. For this, an investigation was carried out using public domain information located in a database of the Ministry of Education (MEC) and the National Institute of Educational Research Anísio Teixeira (INEP). The results show that Psychology courses are geographically distributed in a heterogeneous way in the Brazilian regions, and that the profile of the students has shown changes concerning ethnic issues, the number of students benefited by scholarships and financing, besides showing that the graduation in Psychology is constituted by student workers, female, white and young adult students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Henrique Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Master in Psychology by the Graduate Program in Psychology (PPGPSI) at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2015).

Pablo Sousa Seixas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Psychology from the Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Santa Cruz campus (FACISA)

Oswaldo Hajime Yamamoto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Education from the Universdade de São Paulo. Professor Emeritus (Retired Head) of the Department of Psychology at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

Antunes, M. A. M. (2004). A psicologia no Brasil no século XX: Desenvolvimento científico e profissional. In M. Massimi & M. C. Guedes (Eds.), História da psicologia no Brasil: Novos estudos (pp. 109-152). São Paulo, SP: EDUC/Cortez.

Bastos, A. V. B., Gondim, S. M. G., & Rodrigues, A. (2010). Uma categoria profissional em expansão: quantos somos e onde estamos? In A. V. B. Bastos & M. G. Gondim (Eds.), O trabalho do psicólogo no Brasil (pp. 32-44). Porto Alegre, RS: Artmed.

Botomé, S. P. A. (2010). Quem nós, psicólogos, servimos de fato? In O. Yamamoto & A. L. Costa (Eds.), Escritos sobre a profissão de psicólogo no Brasil (pp. 141-162). Natal, RN: EDUFRN. (Texto original publicado em 1979).

Câmara dos Deputados. (2016). Proposta de Emenda à Constituição nº 55. Brasília, DF.

Chauí, M. (2003). A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, 24, 5-15. doi:10.1590/S1413-24782003000300002

Corbucci, P. R. (2007). Desafios da educação superior e desenvolvimento no Brasil (Texto para discussão n. 1287). Recuperado em 14 março 2018, do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [IPEA]
http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1287.pdf

Cunha, L. A. (2003). O Ensino Superior no octênio FHC. Educação & Sociedade, 24(82), 37-61. doi:10.1590/S0101-73302003000100003

Dias, S. J. (2010). Democratização, qualidade e crise da educação superior: Faces da exclusão e limites da inclusão. Educação & Sociedade, 31(113), 1223-1245. doi:10.1590/S0101-73302010000400010

Dourado, L. F. (2003, 7 de janeiro). Lula e a educação superior pública no Brasil. Jornal O Popular.

Gomes, A. M., & Moraes, K. N. (2012). Educação superior no Brasil contemporâneo: Transição para um sistema de massa. Educação & Sociedade, 33(118), 171-190. doi:10.1590/S0101-73302012000100011

Gomes, A. M., Oliveira, J. F., & Dourado, L. F. (2011). Políticas de educação superior no Brasil. In M. F. C. Paula & N. F. Lamarra (Eds.), Reformas e democratização da educação superior no Brasil e na América Latina (pp. 153-190). São Paulo, SP: Ideias & Letras.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2013). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Síntese de indicadores 2012. Rio de Janeiro, RJ: Autor.

Lhullier, L. A. (2013). Quem é a psicologia brasileira? Mulher, psicologia e trabalho. Brasília, DF: Conselho Federal de Psicologia.
Lisboa, F. S., & Barbosa, A. J. G. (2009). Formação em Psicologia no Brasil: Um perfil dos cursos de graduação. Psicologia: Ciência e Profissão, 29(4), 718-737. doi:10.1590/S1414-98932009000400006

Marques, E. P. S. (2010). O Programa Universidade para Todos e a inserção de negros na educação superior: A experiência de duas instituições de educação superior de Mato Grosso do Sul – 2005 – 2008 (Tese de doutorado). Recuperado de https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2244

Martins, R. M. A. (2011). PROUNI: Uma política de democratização do ensino superior? (Dissertação de mestrado). Recuperado de http://locus.ufv.br/handle/123456789/3421

Mello, M. R. M. (2013). Cotas sociorraciais em universidades (Dissertação de mestrado). Recuperado de http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1250

Mello, S. L. (2010). Psicologia: Características da Profissão. In O. Yamamoto & A. L. Costa (Eds.), Escritos sobre a profissão de psicólogo no Brasil (pp. 141-162). Natal, RN: EDUFRN. (Texto original publicado em 1975)

Mesquita, M. C. G. D. (2010). O trabalhador estudante do ensino superior noturno: possibilidades de acesso, permanência com sucesso e formação (Tese de doutorado). Recuperado de http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/677

Munanga, K. (2014). Prefácio. In I. Carone & M. A. S. Bento (Eds.), Psicologia social do racismo: Estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil (pp. 9-11). Petrópolis, RJ: Vozes.
Parker, I. (2014). Revolução na Psicologia: Da alienação à emancipação. Campinas, SP: Alínea.

Paula, M. F. C., & Lamarra, N. F. (2011). Reformas e democratização da educação superior no Brasil e na América Latina. São Paulo, SP: Ideias & Letras.

Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. (2012). Lei nº 12.711. Brasília, DF.

Ribeiro, F. M., & Guzzo, R. S. L. (2017). Consciência de estudantes prounistas sobre sua inserção no ensino superior. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(2), 418-431. doi:10.1590/1982-3703001472016

Santos, M., & Silveira, M. L. (2001). O Brasil: Território e Sociedade no Início do Século XXI. São Paulo, SP: Record.
Seixas, P. S. (2014). A formação graduada em Psicologia no Brasil: Reflexão sobre os principais dilemas em um contexto Pós-DCN (Tese de doutorado). Recuperado de http://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/17401/1/PabloSS_TESE.pdf

Terribili, A., Filho. (2007). Educação superior no período noturno: Impacto do entorno educacional no cotidiano do estudante (Tese de doutorado). Recuperado de https://repositorio.unesp.br/handle/11449/104842

Vituri, R. C. I. (2014). Fundo de Financiamento Estudantil (Fies) para o ensino superior privado: Acesso, processos e contradições (Dissertação de mestrado). Recuperado de https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9808

Yamamoto, O. H. (1987). A crise e as alternativas da psicologia. São Paulo, SP: EDICON.

Yamamoto, O. H. (2012). 50 anos de profissão: Responsabilidade social ou projeto ético-político. Psicologia: Ciência e Profissão, 32(número especial), 6-17. doi:10.1590/S1414-98932012000500002

Yamamoto, O. H., Falcão, J. T. R., & Seixas, P. S. S. (2011). Quem é o estudante de psicologia do Brasil? Avaliação Psicológica, 10(3), 209-232. Recuperado em 14 março 2018, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712011000300002

Yamamoto, O. H., Souza, J. A. J., Silva, N., & Zanelli, J. C. (2010). A formação básica, pós-graduada e complementar do psicólogo no Brasil. In A. V. B. Bastos & M. G. Gondim (Eds.), O trabalho do psicólogo no Brasil (pp. 45-65). Porto Alegre, RS: Artmed.

Published

2019-12-24

How to Cite

Dantas, F. H., Seixas, P. S., & Yamamoto, O. H. (2019). Psychology education in the context of democratization of higher education in Brazil. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(3), 76–96. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3p76

Issue

Section

Original Articles