“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n2p159Keywords:
Audiovisual, Psychology, Aesthetics, Indigenous Paradigm.Abstract
This article presents the results of a research whose objective was to analyze a short movie Neguinho and Kika. The movie tells the story of Neguinho, a young drug dealer who lives a love affair in the midst of life dramas. To think about the movie and its aesthetic relations, we took the philosopher Jacques Rancière as an interlocutor. The analysis was driven by the indiciary paradigm, an investigation method that attains to the details of the narratives, set design and performances. The scenes chosen for analysis have in common the presence of institutions that, in a certain way, (dis) order the life in the community: the state, the family and the drug traffic. We understood, from our analysis, that the movie shows its power through the relationships that it builds, beyond what is visible and sayable, in making us feel and think beyond what the author presents us.
References
Dayrell, J. T. (2002). O rap e o funk na socialização da juventude. Educação e Pesquisa, 28(1), 117-136. doi:10.1590/S1517-97022002000100009
Feffermann, M. (2006). Vidas Arriscadas: O cotidiano de jovens trabalhadores do tráfico. Petrópolis, RJ: Vozes.
Feffermann, M. (2008). O cotidiano de jovens trabalhadores do tráfico. Segurança Urbana e Juventude, 1(2), 1-14.
Ginzburg, C. (1987). O queijo e os vermes: O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela inquisição. (M. B. Amoroso, Trans.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Góes, M. C. R. (2000). A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: Uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, 20(50), 9-25. doi:10.1590/S0101-32622000000100002.
Gomes, A. H. (2016). Mediação audiovisual e atividade imagética: Um encontro com trabalhadoras no campo da desigualdade social. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Machado, F. V. (2013). Subjetivação política e identidade: Contribuições de Jacques Rancière para a psicologia política. Psicologia Política, 13(27), 261-280.
Moreira, A. C. G., Vilhena, J., Cruz, A. T. A., Novaes, J. V. (2009). Quem tem medo do lobo mau? Juventude, agressividade e violência. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 12(4), 677-697. doi:10.1590/S1415-47142009000400005
Mostaço, E. (2010). Da arte de quebrar pedras ou a cena da emancipação. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, 1(15), 11-19.
Oliveira, S. R. R. (2006). Imagem também se lê. In S. Z. Da Ros, K. Maheirie, & A. V. Zanella. Relações estéticas, atividade criadora e imaginação: Sujeitos e (em) experiência. Florianópolis: NUP/CED/UFSC.
Pallamin, V. (2010). Aspectos da relação entre o estético e o político em Jacques Rancière. Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, 12(2), 6-16. doi:10.11606/issn.1984-4506.v0i12p6-16
Penafria, M. (2009). Análise de Filmes: Conceitos e metodologia(s). VI Congresso SOPCOM. Recuperado de http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf
Ramos, P. H. V. (2012). Rancière: A política das imagens. Princípios Revista de Filosofia, 19 (32), 95-107.
Rancière, J. (2009). A partilha do sensível: Estética e política (M. C. Netto, Trans.). São Paulo, SP: Editora 34. (Trabalho original publicado em 2005).
Rancière, J. (2012). O espectador emancipado (I. C. Benedetti, Trans.). São Paulo, SP: Editora WMF Martins Fontes.
Rancière, J. (2011). O que significa Estética. (R. P. Cabral, Trans.). Projeto Ymago. Recuperado de: http://cargocollective.com/ymago/Ranciere-Txt-2
Rancière, J. (2015). O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. (L. Valle, Trans.). Belo Horizonte, MG: Autêntica. (Trabalho original publicado em 1987).
Rancière, J. (2010). O espectador emancipado. (D. Ávila, Trans.). Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2(15), 107-122.
Souza, R. S. R. (2012). Juventude, violência e direitos humanos. In L. C. B. Rena (Ed.), Juventude em Movimento: Uma experiência de extensão universitária a partir do IV JUBRA (p. 177-196). Belo Horizonte, MG: Ed. PUC Minas.
Takeuti, N. M. (2012). Paradoxos societais e juventude contemporânea. Estudos de Psicologia, 17(3), 427-434. doi:10.1590/S1413-294X2012000300011
Vanoye, F. (2012). Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus.
Vigotski, L. S. (1994). A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. (J. C. Neto, L. S. M. Barreto, & S. C. Afeche, Trans.). São Paulo, SP: Martins Fontes.
Zanella, A. V. (2004). Atividade criadora, produção de conhecimentos e formação de pesquisadores: Algumas reflexões. Psicologia & Sociedade, 16(1), 135-145. doi:10.1590/S0102-71822004000100011
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.