Brazilian studies about the daily routine in the context of teaching: a systematic review

Authors

  • Andreia Martins Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Camila Trindade Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Maria Chalfin Coutinho Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC https://orcid.org/0000-0003-2078-7106

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p41

Keywords:

daily life, teaching, search methods

Abstract

The present work presents a systematic review of Brazilian studies about daily life in teaching contexts, more specifically, on the theoretical and methodological approaches used in them. Indexed publications in the CAPES / MEC Periodical Portal databases and in Scielo were selected, from 2006 to 2015. Despite the theoretical diversity of perspectives on daily life, it was verified that the studies produced in the Brazilian scenario are anchored in theories about daily life of Michel de Certeau and Agnes Heller. Regarding the methodological aspects, the studies analyzed evidenced the use of several research instruments; interview and observation being the most used techniques. Regarding to the analysis of information in Brazilian studies on daily life, in the context of teaching, it was observed that most of the studies do not mention in detail how they assessed and processed their data.

Author Biographies

Andreia Martins, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD student in Psychology at the Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Camila Trindade, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Master's student in Psychology at the Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - SC - Brazil

Maria Chalfin Coutinho, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

PhD in Social Sciences from UNICAMP. Full Professor at the Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - SC - Brazil

References

Adami, M. J. (2009). O Projeto Ciência na Escola no cotidiano escolar: Uma prescrição ou uma contribuição aos professores? (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Aguiar, W. M. J., & Ozella, S. (2013). Núcleos de significação: Aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 94(236), 299-322. http://dx.doi.org/10.1590/198053142818.

Aliane, P. P., Mamede, M. V., & Furtado, E. F. (2011). Revisão sistemática sobre fatores de risco associados à depressão pós-parto. Psicologia em Pesquisa, 5(2), 146-155. Recuperado em 28 de maio de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-12472011000200007&lng=pt&tlng=pt.

Alvarenga, C. F. (2008). Relações de gênero e trabalho docente: Jornadas e ritmos no cotidiano de professoras e professores. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Annibal, S. F. (2009). Aspectos mediadores e a identidade docente na sociedade contemporânea: O contexto do ensino de língua portuguesa. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista, Marília.

Aragão, M., & Freitas, A. G. B. de (2012). Práticas des castigos escolares: Enlaces históricos entre normas e cotidiano. Conjectura, 17(2), 17-36. Recuperado em 28 de maio de 2019, de http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/1648/1024.

Azanha, J. M. P. (1992). Uma Idéia de Pesquisa Educacional. São Paulo, SP: Editora da Universidade de São Paulo.

Bell, J. (2008). Projeto de pesquisa: Guia para pesquisadores iniciantes em educação, saúde e ciências sociais. (4ª ed). Porto Alegre, RS: Artmed.

Berger, P. L., & Luckmann, T. (2011) Os fundamentos do conhecimento na vida cotidiana. In: P. L. Berger, & T. Luckmann, A construção social da realidade. (33ª ed). Petrópolis, Vozes.

Bezerra, B. S. (2009). Saberes docentes no cotidiano escolar: Uma análise no cenário dos ciclos e da progressão continuada. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Camargo, P. E. B. de (2013). No compartilhar das palavras: Experiências de um professor de Geografia. (Tese de doutorado). Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Carreri, A. V. (2007). Cotidiano escolar e políticas curriculares: Táticas entre professores consumidores. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Certeau, M. de. (2008). A invenção do Cotidiano: 1. Artes de Fazer (15ª ed). Petrópolis, RJ: Vozes.

Corrêa, R. M. (2009). Na escuta: Encontros e diálogos dos/com os professores sobre os dilemas do cotidiano escolar. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Coutinho, M. C., Oliveira, F., & Sato, L. (2016). Olhar o cotidiano: Percursos para uma psicologia social do trabalho. Psicologia USP, 27(2), 130-136. doi:10.1590/0103-656420140053.

Duran, M. C. G. (2007). Maneiras de pensar o cotidiano com Michel de Certeau. Diálogo Educacional, 7(22), 115-128. Recuperado em 28 de maio de 2019, de https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4177/4096.

Guedes-Pinto, A. L., & Fontana, R. A. C. (2006). Apontamentos teórico metodológicos sobre a prática de ensino na formação inicial. Educação em Revista, 44, 69-87. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982006000200004.

Heller, A. (2014). Cotidiano e História. 10. ed. São Paulo, SP: Paz & Terra.

Horibe, A. C. B. (2012). Formação profissional e saberes docentes: Um estudo com professores da educação básica. (Dissertação de mestrado). Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Lara, A. F. L., Tanamachi, E. de R., & Junior, J. L. (2006). Concepções de desenvolvimento e de aprendizagem no trabalho do professor. Psicologia em Estudo, 11(3), 473-482. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300003.

Lopretti, T. A. P. (2007). A produção de saberes e conhecimentos no cotidiano escolar: Imagens de limites e possibilidades da ação educativa. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Luchese, T. Â., & Grazziotin, L. S. (2015). Memórias de docentes leigas que atuaram no ensino rural da Região Colonial Italiana, Rio Grande do Sul (1930 - 1950). Educação e Pesquisa, 41(2), 341-358. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022015041795.

Maffesoli, M. (1988). Conhecimento comum: Compêndio de sociologia compreensiva. (Trad. Aluizio Ramos Trinta). São Paulo, SP: Brasiliense.

Martins, J. S. (1998). O senso comum e a vida cotidiana. Tempo Social, 10(1), 1-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20701998000100001.

Martins, J. S. (2015). A sociabilidade do homem simples: Cotidiano e história na modernidade anômala. (3ª ed). São Paulo, SP: Contexto.

Mielke, P. E. (2010). Princípios da educação ambiental nas práticas e discursos de professores do ensino fundamental. (Dissertação de mestrado). Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro.

Oliveira, C. M. de S. (2012). As implicações da implementação do currículo oficial do Estado de São Paulo no cotidiano de uma escola. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Presidente Prudente.

Pais, J. M. (2009). Sociologia da vida quotidiana. (5ª ed). Lisboa: ICS.

Patto, M. H. S. (1993). O conceito de cotidianidade em Agnes Heller e a pesquisa em educação. Perspectivas, 16, 119-141. Recuperado em 28 de maio de 2019, de https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/775/636

Pierini, A. S. (2007). A (des)constituição da orientadora pedagógica na escola pública: Uma trama de muitos fios, vários laços e alguns nós. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Pinto, A. L. G., & Fontana, R. A. C. (2006). Apontamentos teórico-metodológicos sobre a prática de ensino na formação inicial. Educação em Revista, 44, 69-87. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-46982006000200004.

Sene, D. G. A. (2010). Rotas alternativas: Histórias de professoras que não puderam cursar os Programas Especiais de Formação Pedagógica Superior em São Paulo. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.

Sato, L., & Souza, M. P. R. (2001). Contribuindo para desvelar a complexidade do cotidiano através da pesquisa etnográfica em psicologia. Psicologia USP, 12(2), 29-47. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642001000200003.

Shiohara, A. (2009). O registro como mediação criadora de possibilidades. (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Silva, J. R. (2012). Artes de fazer o ensino de história: Professor, aluno e livro didático entre os saberes admitido e inventivo. (Dissertação de mestrado). Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

Silva, L. C. B. (2012). Práticas de usos da leitura e da escrita, situadas na esfera escolar, no âmbito do trabalho docente e da gestão educacional. (Tese de doutorado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

Silva, M. U. (2008). Avaliação formativa e reflexão pedagógica de um grupo de professores do ensino fundamental II – pesquisa-ação. (Tese de doutorado). Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília.

Spink, P. K. (2008). O pesquisador conversador no cotidiano. Psicologia & Sociedade, 20, 70-77. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822008000400010.

Tedesco, J. C. (1999). Paradigmas do cotidiano: Introdução à constituição de um campo de análise social. (2ª ed). Passo Fundo, RS: UPF.

Zago, N. (2003). A entrevista e seu processo de construção: Reflexões com base na experiência prática de pesquisa. In N. Zago, M. P. Carvalho, & R. A. T. Vilela (Eds.), Itinerários de pesquisa: Perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação (pp. 287-309). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Zibetti, M. L. T., & Souza, M. P. R. (2010). A dimensão criadora no trabalho docente: Subsídios para a formação de professores alfabetizadores. Educação e Pesquisa, 36(2), 459-473. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022010000200003.

Published

2019-06-07

How to Cite

Martins, A., Trindade, C., & Coutinho, M. C. (2019). Brazilian studies about the daily routine in the context of teaching: a systematic review. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(1), 41–58. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p41

Issue

Section

Original Articles