Social skills repertory and school late adolescents in conflict with the law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n2p118

Keywords:

Adolescents offenders, social skills, school delay, delinquent trajectory

Abstract

Deficits in social skills (HS) are associated with problems in adolescence. Its relations with the infractions is not, however, clear. The objective of this study was to characterize the HS repertoire of offending adolescents and to compare proportions with deficient and satisfactory repertoires in: schooling, delinquent trajectory (Policy Records and Previous Judicial Measures) and context of recruitment. Data from 52 juvenile offenders were collected with the IHS-A, and compiled in services’ registry. On average, the sample had a good repertoire of HS, except for civility, assertiveness and social resourcefulness. Only 38.5% had deficit on total score. These not differentiated from those with satisfactory repertoire in schooling, delinquent trajectory and context of recruitment. There were also no significant correlations between HS and schooling and HS and delinquent trajectory. It corroborated that not all offenders have HS deficits. These may not play a crucial role in the development of juvenile delinquency.

Author Biographies

Marina Mara Martins Rodrigues Visioli, Universidade de São Paulo

Master in Psychology by the Graduate Program in Psychology, Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (USP)

Josiane Rosa Campos, Instituto de Análise do Comportamento de Ribeirão Preto

PhD in Psychology from theUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar), Post-doctorate in Psychology of Development and Learning, from Universidade Estadual Paulista (UNESP-Bauru). Clinical psychologist at INAC- Instituto de Análise do Comportamento de Ribeirão Preto

André Vilela Komatsu, Universidade de São Paulo

PhD in Psychology from the University of São Paulo. Professor at the Universidade de São Paulo (USP).

Marina Rezende Bazon, Universidade de São Paulo

PhD in Psychology from the University of São Paulo. Professor at the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo (USP-RP).

References

Anzano, S. M., Rubio, J. M. L., & Sánchez, I. M. H. (2004). Peculiaridades metodológicas de la psicología de la salud. In J. M. L. Rubio, S. M. Anzano, S. B. Jimenéz, A. B. Reganã, & I. M. H Sánchez (Eds.), Psicología de la salud y de la calidade de vida (pp. 97-130). Editora Uoc: Barcelona.

Arce, R., Fariña, F., & Vásquez, M. J. (2011). Grado de competencia social y comportamientos antisociales, delictivos y no delictivos en adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicologia, 43(3), 473-486.

Averdijk, M., Zirk-Sadowski, J., Ribeaud, D., & Eisner, M. (2016). Long-term effects of two childhood psychosocial interventions on adolescent delinquency, substance use, and antisocial behavior: a cluster randomized controlled trial. Journal of Experimental Criminology, 12(1), 21-47. doi:10.1007/s11292-015-9249-4

Bazon, M. R., Komatsu, A. V., Panosso, I. R., & Estevão, R. (2011). Adolescentes em conflito com a lei, padrões de comportamento infracional e trajetória da conduta delituosa: Um modelo explicativo na perspectiva desenvolvimental. Revista Brasileira Adolescência e Conflitualidade, 5, 59-87.

Bazon, M., R., Silva, J.L., & Ferrari, R. M. (2013). Trajetórias escolares de adolescentes em conflito com a lei. Educação em Revista, 29(2), 175-199. doi:10.1590/S0102-46982013000200008

Biggam, F. B., & Power, K. G. (1999). Social problem-solving skills and psychological distress among incarcerated young offenders: The issue of bullying and victimization. Cognitive Therapy and Research, 23(3), 307-323. doi: 10.1023/A:1018795632067

Bolsoni-Silva, A. T., & Mariano, M. L. (2014). Práticas educativas de professores e comportamentos infantis, na transição ao primeiro ano do Ensino Fundamental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 14(3), 814-833. Retirado de: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v14n3/v14n3a07.pdf

Cia. F., & Costa, C. S. L. (2012). Desempenho acadêmico nas séries do ensino fundamental: Relação com o desenvolvimento social. Psicologia Argumento, 30(68), 109-118.

Coimbra, S., & Fontaine, A. M. V. G. (2015). Resiliência e habilidades sociais: Reflexões conceituais e práticas para uma nova geração. In Z. A. P. Del Prette, A. B. Soares, C. S. Pereira-Guizzo, M. F. Wagner & V. B. R. Leme, (Eds.), Habilidades sociais: Diálogos e intercâmbios sobre pesquisa e prática (pp. 186-220). Novo Hamburgo, RS: Sinopsys.

Costa, C. R. B. S. F., Santos, M. M., Franco, K. S., & Brito, A. de O. (2011). Música e transformação no contexto da medida socioeducativa de internação. Psicologia: Ciência e Profissão, 31(4), 840-855. doi:10.1590/S1414-98932011000400013

Dancey. C. P, & Reidy J. (2006). Estatística sem matemática para psicologia: Usando SPSS para Windows. Porto Alegre, RS: Artmed.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). Psicologia das habilidades sociais: Terapia e educação. Petrópolis, RJ: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Psicologia educacional, forense e com adolescente em risco: Prática na avaliação e promoção de habilidades sociais. Avaliação Psicológica, 5(1), 99-144.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Inventário de habilidades sociais para adolescentes (IHSA-Del Prette): Manual de aplicação, apuração e aplicação. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., Rocha, M. M., Silvares, E. F. M., & Del Prette, A. (2012). Social skills and psychological disorders: Converging and criterion-related validity for YSR and IHSA-Del-Prette in adolescents at risk. Universitas Psychologica, 11(3), 941-955.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2010). Social skills and behavior analysis: Historical proximity and new issues. Perspectivas em Análise do Comportamento, 1(2), 104-115.

Destro, C. M. A., & Souza, L.A. P. (2012). Linguagem oral e escrita em adolescentes infratores institucionalizados. Revista CEFAC, 14 (6), 1020-1027. doi:10.1590/S1516-18462011005000089

Elias, L. C. S., & Amaral, M.V. (2016). Habilidades sociais, comportamentos e desempenho acadêmico em escolares antes e após intervenção. Psico-USF, 21(1), 49-61. doi:10.1590/1413-82712016210105

Feitosa, F. B., Matos, M. G., Del Prette, Z. A. P, & Del Prette, A. (2009). Desempenho acadêmico e interpessoal em adolescentes portugueses. Psicologia em Estudo, 14(2), 259-266. doi:10.1590/S1413-73722009000200006.

Feijó, M. C., & Assis, S. G. (2004). O contexto de exclusão social e de vulnerabilidade de jovens infratores e de suas famílias. Estudos de Psicologia, 9(1), 157-166.

Fogaça, F. F. S. (2015). Identificando repertórios de habilidades sociais em interações do adolescente em conflito com a lei com familiares e amigos: Uma análise de metacontingências (Tese de doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP.

Frick, P. J., & White, S. F. (2008). Research review: The importance of callous-unemotional traits for developmental models of aggressive and antisocial behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 359–375. doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01862.x

Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). (2015). #ECA25ANOS: Avanços e desafios para a infância e a adolescência no Brasil. Recuperado de http://www.unicef.org/brazil/pt/ECA25anosUNICEF.pdf

Gilman, T. L., & Haden, S. C. (2006). Understanding and treating the juvenile firesetter: A review. The Forensic Examiner, 15(4), 11-18.

Handwerk, M. L., Field, C. E., & Friman, P. C. (2000). The iatrogenic effects of group intervention for antisocial youth: Premature extrapolations? Journal of Behavioral Education, 10 (4), 223-238. doi:10.1023/A:1012299716053

Hahn, R. A., Bilukha, O., Lowy, J., Crosby, A., Fullilove, M. T., ..., & Schofield, A. (2005). The effectiveness of therapeutic foster care for the prevention of violence: A systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 28(2S1), 72-90. doi:10.1016/j.amepre.2004.10.007

Helmond, P., Overbeek, G., & Brugman, D. (2012). Program integrity and effectiveness of a cognitive behavioral intervention for incarcerated youth on cognitive distortions, social skills, and moral development. Children and Youth Services Review, 34(9), 1720-1728. doi:10.1016/j.childyouth.2012.05.001

Hornsveld, R. H. J., Kraaimaat, F. W., Muris, P., Zwets, A. J., & Kanters, T. (2015). Aggression replacement training for violent young men in a forensic psychiatric outpatient clinic. Journal of Interpersonal Violence, 30(18), 3174–3191. doi:10.1177/0886260514555007

Jaffee, W. B., & D’Zurilla, T. J. (2003). Adolescent problem solving, parent problem solving and externalizing behavior in adolescents. Behavior Therapy, 34(3), 295-311. doi:10.1016/S0005-7894(03)80002-3

Jakubowski, P., & Lange, A. J. (1976). Responsible assertive behavior: Cognitive/behavioral procedures for trainers. Champagin, Illinois: Reserch Press.

James, C., Asscher, J. J., Stams, G. J. J. M., & Laan, P. H. van der. (2016). The effectiveness of aftercare for juvenile and young adult offenders. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 60(10), 1159-1184. doi:10.1177/0306624X15576884

Jones, A. P., Foster. A. S., & Skuse, D. (2007). What do you think you’re looking at? Investigating social cognition in young offenders. Criminal Behavioral and Mental Health, 17, 101-106. doi:10.1002/cbm.641

Lösel, F., & Bellman, A. (2003). Effects of child skills training in preventing antisocial behavior: A systematic review of randomized evaluations. American Academy of Political and Social Science, 587(1), 84-109. doi:10.1177/0002716202250793

Komatsu, A. V. & Bazon, M. R. (2017). Crime and antisocial behaviors in male adolescents: An exploratory study in the city of Ribeirão Preto, São Paulo Brazil. In E. C. Viano (Ed.), Cybercrime, organized crime, and societal responses (pp. 249-267). Cham, Suiça: Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-319-44501-4_12

Minnis, A. M., Dommelen-Gonzalez, E., Luecke, E., Dow, W., Bautista-Arredondo, S., & Padian, N. S. (2014). Yo Puedo – A Conditional Cash Transfer and Life Skills Intervention to Promote Adolescent Sexual Health: Results of a Randomized Feasibility Study in San Francisco. Journal of Adolescent Health 55(1), 85-92. doi:10.1016/j.jadohealth.2013.12.007

Murray, J., & Farrington, D. P. (2010). Risk factors for conduct disorder and delinquency: Key findings from longitudinal studies. Canadian Journal of Psychiatry, 55(10), 633-642. doi:10.1177/070674371005501003

Nardi, F. L. & Dell’Aglio, D. D, (2014). Trajetória de adolescentes em conflito com a lei após cumprimento de medida socioeducativa em meio fechado. Psico, 45(4), 541-550.

Pereira, V. A. (2013). Habilidades sociais e desempenho acadêmico: Diagnóstico e intervenção. In V. A. Pereira (Ed.), Habilidades sociais e desempenho acadêmico: Relatos, práticas e desafios atuais. Dourados, MS: EDUFGD.

Ramirez, L. Y. A., Saldaña, C., Ardila, J. A. M., & Meza, V. P. (2009). Asertividad, escucha y enfrontamiento de la crítica en adolescentes em situácion de calle. Revista Latinoamericana de ciências sociales niñez y juventud, 7(2), 1535-1543.

Silva, J. L., & Bazon, M. R. (2016). Revisão sistemática de estudos sobre os aspectos escolares relacionados ao cometimento de delitos. Psicologia em Revista, 21(2), 273-292.

Stouwe, T. van der, Asscher, J. J., Hoeve, M., Laan, P. H. van der, & Stams, G. J. J. M. (2016). Social skills training for juvenile delinquents: Post-treatment changes. Journal of Experimental Criminal, 12(4), 515-536. doi:10.1007/s11292-016-9262-2

Thompson, S., & Kyle, K. (2005). Understanding mass shooting: Links between personhood and power in the competitive school environment. The Journal of Primary Prevention, 26(5), 419-438. doi:10.1007/s10935-005-0006-8

Werner, E. E., & Smith, R.S. (2001). Journeys from childhood to midlife: Risk, resilience and recovery. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Wright, A. J., Nichols, T. R., Graber, J. A., Brools-Gunn, J., & Botvin, G. J. (2004). It's not what you say, it's how many different ways you can say it: Links between divergent peer resistance skills and delinquency a year later. Journal Adolescent Health, 35(5), 380-391. doi:10.1016/j.jadohealth.2003.12.008

Published

2018-09-18

How to Cite

Visioli, M. M. M. R., Campos, J. R., Komatsu, A. V., & Bazon, M. R. (2018). Social skills repertory and school late adolescents in conflict with the law. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 9(2), 118–140. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n2p118

Issue

Section

Original Articles