Reflections for an ethic-aesthetic-political clinical practice through Ernesto Neto’s work of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p126

Keywords:

Clinic, Contemporary Art, Subjectivity, Sensation, Corporeality

Abstract

This paper proposes a link between contemporary art and clinical psychology inspired by Ernesto Neto's work. Trough feminist and post-structuralist philosophical perspectives, we raise clinical issues to propose an ethical-aesthetic-political practice aiming to interrupt the modes of production of subjectivity, which normalize the existence, and to substitute them for the production of modes of art that stimulate differences and singularizations. Therefore, we follow four pillars of questioning: a) art and clinical practice; b) art and feminist studies; c) art and philosophy; d) art and corporeality. Contemporary art allows the subjects rethink their relationship with the world, opening up possibilities for a daily escape space, in which the subject stop thinking to feel life itself through sensation but not reasoning. So the subject is asked to think by means of feeling, not of representation.

Author Biographies

Fernando Silva Teixeira Filho, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" UNESP/Assis.

PhD in Psychology (Clinical Psychology) from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Adjunct Professor at UNESP.

Murilo Galvão Amancio Cruz, Instituto de Medicina Social - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS-UERJ)

Master's student in Instituto de Medicina Social  - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS-UERJ).

References

Bergson, H. (1979). A evolução criadora. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1907).

Bergson, H. (1990). Matéria e memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo, SP: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1896).

Butler, J. (2003). Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1990).

Braga, E. C. (2004). Arte e sensação: A natureza sintética da sensação na experiência artística segundo Gilles Deleuze. Revista Digital Art &, 2(1), 1-9.

Crizel, A. P. (2015). Por uma pedagogia das sensações. In A. V. Munhoz, & C. B. Costa (Eds.), Francis Bacon e nós: Corpo, diagrama, sensação (pp. 42-45). Lajeado, RS: Editora da Univates.
Deleuze, G. (2006). Proust e os signos. Rio de Janeiro, RJ: Forense-Universitária. (Trabalho original publicado em 1964).

Deleuze, G. (2007). Lógica do Sentido. São Paulo, SP: Editora perspectiva. (Trabalho original publicado em 1969).

Deleuze, G. (2009). Diferença e repetição. São Paulo, SP: Graal. (Trabalho original publicado em 1968).

Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). O que é a filosofia? Rio de Janeiro, RJ. (Trabalho original publicado em 1991).

Diamond, M. (1990). Sensation rising. Art Forum, 28(1), 122-125.

Feix, T. A. (2007). A inscrição do feminino/masculino na arte contemporânea. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 10(1), 273-284.

Foster, H. (2001). El retorno de lo real: La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Ediciones Akal. (Trabalho original publicado em 1996).

Guattari, F. (1992). O novo paradigma estético. In F. Guattari, Caosmose: Um novo paradigma estético (pp. 127-148). Rio de Janeiro, RJ: Ed. 34.

Gutierrez Perez, P. O. (2008). Orlan: Un cuerpo proprio. La ventana, 3(28), 270-293.

Levy, T. S. (2011). A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. São Paulo, SP: Civilização Brasileira.

Lopes, F. (2012). Ernesto Neto cria novas atmosferas em São Paulo. Blouinartinfo. Recuperado de http://br.blouinartinfo.com/news/story/817128/ernesto-neto-cria-novas-atmosferas-em-s%C3%A3o-paulo

Mezan, R. (2007). Que tipo de ciência é, afinal, a Psicanálise? Natureza Humana, 9(2), 319-359.

Molina, C. (2014). Carioca ocupa Guggenheim de Bilbao: Museu ganha retrospectiva do artista Ernesto Neto. O Estado de São Paulo. Recuperado de http://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,carioca-ocupa-guggenheim-de-bilbao,1125390

Morin, E. (2003). A necessidade de um pensamento complexo. In C. Mendes (Ed.), Representação e complexidade (pp. 69-78). Rio de Janeiro, RJ: Garamond.

Neto, E. (2008). A gente vai para o que ama – Entrevista. Arte & Ensaios, 16(1), 6-25. Recuperado de http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae16_entrevista_ernesto_neto.pdf

Pelbart, P. P. (1989). O pensamento do Fora. In P. P. Pelbart (Ed.), Da Clausura do Fora ao Fora da Clausura (pp.121-128). São Paulo, SP: Brasiliense.

Rivera, T. (2013). O avesso do imaginário: Arte contemporânea e psicanálise. São Paulo, SP: Cosaq-naif.

Rolnik, S. (1995). Subjetividade e História. Rua, 1(1), 49-61.

Rolnik, S. (1998). Por um estado de arte. A atualidade de Lygia Clark. In Fundação Bienal de São Paulo (Ed.), Núcleo Histórico: Antropofagia e Histórias de Canibalismos (pp. 456-467). São Paulo, SP: Editora da Fundação.

Rolnik, S. (2001). El arte cura? Quadernis Portatis, 2(1), 3-12.

Rolnik, S. (2015). Lygia Clark e o híbrido da arte/clínica. Concinnitas, 1(26), 104-112.

Sesc TV. (2014). “Museu Vivo: Ernesto Neto”. Youtube. Adicionado por Sesc TV em 5 de fevereiro de 2014. Recuperado de https://youtu.be/ZZmJchHWpDw

Teixeira-Filho, F. S. (2012). (Des)Articulações entre psicologia, arte e gêneros em busca da clínica das sensações. In G. H. Dionisio, & S. J. Benelli (Eds.), Políticas públicas e clínica crítica (pp. 101-121). São Paulo, SP: Cultura Acadêmica.

Trizoli, T. (2008). O Feminismo e a Arte Contemporânea – Considerações. Anais do 17º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas Panorama da Pesquisa em Artes Visuais (pp. 1495-1505). Florianópolis, SC: Anpap.

Ulpiano, C. (1996). Aula de 23/02/1996 – A vida criativa e a construção de um estilo. Recuperado de claudioulpiano.org.br.s87743.gridserver.com/?p=6884

Published

2017-09-13

How to Cite

Teixeira Filho, F. S., & Cruz, M. G. A. (2017). Reflections for an ethic-aesthetic-political clinical practice through Ernesto Neto’s work of art. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 8(2), 126–145. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p126

Issue

Section

Original Articles