Conception of college students about shame: a study of moral psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n1p124

Keywords:

morality, shame, college students

Abstract

This study aimed to investigate the moral judgment of college students about the shame. The instrument used was a semi-structured interview based on the clinical method proposed by Piaget, containing questions regarding the design of shame and the moral judgment of this feeling. The data reveal that the judgment of moral value of shame involves content that is equivalent to both an external and internal controls, being the judgment and/or other people's looks and self-judgment, respectively, the more frequently cited categories. We expect to contribute to the study of the moral concerns of college students and to the study of the sense of shame and affectivity in the moral psychology.

Author Biographies

Mayara Gama de Lima, Universidade Federal do Espírito Santo

Master in Psychology from the Graduate Program in Psychology at the Universidade Federal do Espírito Santo

Heloisa Moulin de Alencar, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD in School Psychology and Human Development at the Universidade de São Paulo (USP) and Post-Doctorate at the University of California - Berkeley (USA). Associate Professor IV at the Universidade Federal do Espírito Santo.

References

Alencar, H. M. (2003). Parcialidade e imparcialidade no juízo moral: a gênese da participação em situações de humilhação pública. (Tese de doutorado não publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Alencar, H. M., & La Taille, Y. (2007). Humilhação: o desrespeito no rebaixamento moral. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, 59(2), 217-231. doi: 10.1590/S1413-85572010000200009

Anolli, L. (2003). A vergonha: quando nossa autoimagem faz-se em pedaços e o que mais queremos é desaparecer. São Paulo, SP: Paulinas.

Anolli, L., & Pascucci, P. (2005). Guilt and guilt-proneness, shame and shameproneness in Indian and Italian young adults. Personality and Individual Differences, 39(5), 763–773.doi: 10.1177/0022022108321178

Araújo, U. F. (1998). O sentimento de vergonha como um regulador moral. (Tese de doutorado não publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Araújo, U. F. (2001). Ética docente: vergonha e humilhação. Revista Profissão Docente, Uberaba, 1(1), 1-13. Brasil (2012). Resolução 466/2012 do Ministério da Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Ministério da Saúde.

Costa, C. F. C. D. (2008). As emoções morais: vergonha e culpa, e as bases motivacionais do ser humano. (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade de Lisboa, Lisboa.

Darwin, C. (1981). A expressão das emoções no homem e nos animais (L. S. L. Garcia, Trad.). São Paulo: Companhia das letras. (Original publicado em 1872).

Delval, J. (2002). Introdução à prática do método clínico: descobrindo o pensamento das crianças. (F. Murad, Trad.). Porto Alegre: Artmed.

Gouveia, V. V., Singelis, T. M., Guerra, V. M., Santos, W. S., & Vasconcelos, T. C. (2005). Auto-imagem e sentimento de constrangimento. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, 36(3), 231-241.

Gouveia, V. V., Singelis, T. M., Guerra, V. M., Santos, W. S., Rivera, G. A., & Vasconcelos, T. C. (2006). O sentimento de constrangimento: evidências acerca do contágio emocional e do gênero. Estudos de Psicologia, Campinas, 23(4), 329-337. doi: 10.1590/S0103-166X2006000400002

Harkot-De-La-Taille, E. (1999). Ensaio semiótico sobre a vergonha. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP.

Laskoski, L. M., Natividade, J. C., & Hutz, C. S. (2013). Development of Instruments to Assess Shame and Guilt in Adolescents: Empirical Differences Between the Constructs. Paidéia, Ribeirão Preto, 23(55), 171-178. doi: 10.1590/1982-43272355201304

La Taille, Y. (1996). Os conceitos de humilhação e honra em crianças de 7 e 12 anos de idade. In Z. A. Trindade, & C. Camino (Eds.). Cognição social e juízo moral. (vol. 1, pp. 137-154). Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP).

La Taille, Y. (2001). A questão da indisciplina: ética, virtudes e educação. In: Demo, P., La Taille, Y., & Hoffmann J. (Eds.), Grandes pensadores em educação: o desafio da aprendizagem, da formação moral e da avaliação (pp. 67-98). Porto Alegre: Mediação.

La Taille, Y. (2002a). O Sentimento de Vergonha e suas Relações com a Moralidade. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre 15(1), 13-25. doi: 10.1590/S0102-79722002000100003

La Taille, Y. (2002b). Vergonha: a ferida moral. Petrópolis: Vozes. La Taille, Y. (2006). Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed.

La Taille, Y. (2007). Desenvolvimento Humano: contribuições da Psicologia Moral. Psicologia USP, São Paulo, 18(1), 11-36. doi: 10.1590/S0103- 65642007000100002

La Taille, Y. (2009). Construção da consciência moral. Prima Facie revista de ética, Portugal, 2, 7-30.

La Taille, Y. (2010). Moral e Ética: Uma Leitura Psicológica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(num. Esp.), 105-114. doi: 10.1590/S0102-37722010000500009

La Taille, Y., Bedoian, G., & Gimenez, P. A. (1991). A construção da fronteira moral da intimidade: o lugar da confissão na hierarquia de valores morais em sujeitos de 6 a 14 anos. Psicologia, Teoria e Pesquisa, Brasília, 7(2), 91-110.

La Taille, Y., Maiorino, C., Storto, D.N., & Roos, L.C.P.V. (1992). Construção da fronteira moral da intimidade: a humilhação e a vergonha na educação moral. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, (82), 43-45.

La Taille, Y., Duarte, C.S., & Mello, P.C. (1993). A fronteira moral da intimidade: desenvolvimento moral e construção de normas que regulam o falar-de-si. Psicologia, Teoria e Pesquisa, Brasília, 9(1), 51-73.

Leeming, D., & Boyle, M. (2013). Managing shame: An interpersonal perspective. British Journal of Social Psychology, 52(1), 140–160. doi: 10.1111/j.2044- 8309.2011.02061.x

Orth, U., Robins, R. W., & Soto, C. J. (2010). Tracking the trajectory of shame, guilt, and pride across the life span. Journal of Personality and Social Psychology, 99(6), 1061–1071. doi: 10.1037/a0021342

Piaget, J. (1994). O juízo moral na criança. Tradução de E. Leonardon. São Paulo: Summus. (Trabalho original publicado em 1932).

Piaget, J. (2005). Introdução - Problemas e Métodos. In A representação do mundo na criança (pp. 9-31). (A. U. Sobral, Trad.). Aparecida, SP: Idéias e Letras (Trabalho original publicado em 1926).

Pitt-Rivers, J. (1965 -s.d). Honra e posição social. In J. G. Peristiany (Ed.). Honra e vergonha: valores das sociedades mediterrânicas (pp. 11-55). (J. C. Lisboa, Trad). Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian.

Sabini, J., Garvey, B., & Hall, A. L. (2001). Shame and Embarrassment Revisited. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(1), 104-117. doi: 10.1177/0146167201271009

Santos, A. S. (2009). Diferenças individuais na tendência para a vergonha e culpa: Antecedentes motivacionais. (Dissertação de mestrado não publicada). Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Schimith, P. B. (2013). Psicologia da moralidade e psicanálise: um estudo sobre a vergonha. (Dissertação de Mestrado não publicada). Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo.

Stoeber, J., Harris, R. A., & Moon, P. S. (2007). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt: Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and nonperfectionists. Personality and Individual Differences, 43(1), 131-141. doi:10.1016/j.paid.2006.11.012

Tangney, J. P., & Miller, R. S. (1996). Are shame, guilt, embarrassment distinct emotions? Journal of Personality and Social Psychology, 70(6), 1256-1269. doi: 10.1037/0022-3514.70.6.1256

Tangney, J. P., Stuewing, J., & Mashek, D. J. (2007). Moral emotions and moral behavior. Annual Review of Psychology, 58, 345-372. doi: 10.114/annurev.psych.56.091103.070145

Tangney, J. P., & Tracy, J. L. (2012). Self-conscious emotions. In M. Leary, & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (2a Ed., pp. 446-478). New York, NY: Guilford.

Tognetta, L. R. P., & La Taille, Y. (2008). A Formação de Personalidades Éticas: Representações de Si e Moral. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, 24(2),181-188. doi: 10.1590/S0102-37722008000200007

Tracy, J. L., & Robins, R. W. (2006). Appraisal antecedents of shame and guilt support for a Theoretical Model. Personality and Social Psychology Bulletin, 32(10), 1339-1351. doi: 10.1177/0146167206290212

Published

2016-07-07

How to Cite

de Lima, M. G., & de Alencar, H. M. (2016). Conception of college students about shame: a study of moral psychology. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 7(1), 124–144. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n1p124

Issue

Section

Original Articles