Social skills of friendship and civility in the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p147

Keywords:

school psychology, professional performance, social skills

Abstract

This work aims to relate experiences obtained through a Children’s Social Skills project developed in the second half-2015 at a private school in Teresina-PI. The thematic is justified by promoting activities that involved civility and friendship skills among students from first year of elementary school. In this context, it was developed experiences on group activities, based on participant’s age and using a playful methodology. With the meetings, meaningfully social skills in groups’ contexts at the school environment emerged, as a way of prevention of conflicts and of exercising a collective social interaction.

Author Biographies

Thaisa da Silva Fonseca, Universidade Estadual do Piauí - UESPI

Graduating in Psychology at the Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

Cássia Maria Lopes Dias Medeiros, Psicóloga Escolar

Specialist in Psychopedagogy from the Centro Universitário Internacional (UNINTER) and specialist in Behavioral Therapies from Faculdade Santo Agostinho (FSA).

Ana Célia Sousa Cavalcante, Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

Master in Public Health from the Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Professor of Psychology at Universidade Estadual do Piauí (UESPI).

References

Almeida, S. F. C., & Marinho-Araújo, C. M. (2010). Intervenção institucional: possibilidades de prevenção em Psicologia Escolar. In Almeida, S. F. C., & Marinho-Araújo, C. M., Psicologia Escolar: Construção e consolidação da identidade profissional (pp. 85-95). São Paulo, SP: Alínea.

Bandeira, M., Del Prette, A., Del Prette, Z. A. P., Freitas, L. C., & Rocha, S. S. (2006). Habilidades sociais e variáveis sociodemográficas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia em Estudo, 11(3), 541-549. doi: 10.1590/S1413-73722006000300010 B

arbieri, M., Cassins, A. M., Conti, J., Escobar, M., J., Haro, M. E. N., Junior, E. P., ... Voloschen, F. D. (2007). Manual de psicologia escolar – educacional. Curitiba, PR: Gráfica e Editora Unificado.

Bortolini, M., & Maia, D. S. (2012). O desenvolvimento da habilidade de assertividade e a convivência na escola: relato de experiência. Psicologia em Revista, 18(3), 373-388. doi: 10.5752/P.1678-9563.2012v18n3p373

Caballo, V. E. (2003). Manual de Avaliação e Treinamento das Habilidades Sociais. Santos, SP: Santos Editora.

De Salvo, C. G, Löhr, S. S., & Mazzarotto, I. H. K. (2005). Promoção de Habilidades Sociais em Pré-Escolares. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 15(1), 46-55.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das Relações Interpessoais: Vivências para o Trabalho em Grupo. Petrópolis, RJ: Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2005). Psicologia das Habilidades Sociais na Infância: Teoria e Prática. Petrópolis, RJ: Vozes.

Dessen, M. A., & Polonia, A. C. (2007). A Família e a Escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, 17(36), 21-32. doi: 10.1590/S0103- 863X2007000100003

Sousa, M. de (2006). A Turma da Mônica em: O Estatuto da Criança e do Adolescente. São Paulo, SP: Maurício de Sousa Produções Ltda.

Youtube. (2009, agosto 18). Cascão & Cebolinha em amizade [Video file]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=P76rnTbsWHc

Youtube. (2014, fevereiro 27). Valeu, amigo [Video file]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=4Qx-WwwHQww

Published

2016-10-31

How to Cite

Fonseca, T. da S., Medeiros, C. M. L. D., & Cavalcante, A. C. S. (2016). Social skills of friendship and civility in the school context. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 7(2), 147–156. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p147

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional