Social skills of friendship and civility in the school context
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p147Keywords:
school psychology, professional performance, social skillsAbstract
This work aims to relate experiences obtained through a Children’s Social Skills project developed in the second half-2015 at a private school in Teresina-PI. The thematic is justified by promoting activities that involved civility and friendship skills among students from first year of elementary school. In this context, it was developed experiences on group activities, based on participant’s age and using a playful methodology. With the meetings, meaningfully social skills in groups’ contexts at the school environment emerged, as a way of prevention of conflicts and of exercising a collective social interaction.References
Bandeira, M., Del Prette, A., Del Prette, Z. A. P., Freitas, L. C., & Rocha, S. S. (2006). Habilidades sociais e variáveis sociodemográficas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia em Estudo, 11(3), 541-549. doi: 10.1590/S1413-73722006000300010 B
arbieri, M., Cassins, A. M., Conti, J., Escobar, M., J., Haro, M. E. N., Junior, E. P., ... Voloschen, F. D. (2007). Manual de psicologia escolar – educacional. Curitiba, PR: Gráfica e Editora Unificado.
Bortolini, M., & Maia, D. S. (2012). O desenvolvimento da habilidade de assertividade e a convivência na escola: relato de experiência. Psicologia em Revista, 18(3), 373-388. doi: 10.5752/P.1678-9563.2012v18n3p373
Caballo, V. E. (2003). Manual de Avaliação e Treinamento das Habilidades Sociais. Santos, SP: Santos Editora.
De Salvo, C. G, Löhr, S. S., & Mazzarotto, I. H. K. (2005). Promoção de Habilidades Sociais em Pré-Escolares. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 15(1), 46-55.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das Relações Interpessoais: Vivências para o Trabalho em Grupo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2005). Psicologia das Habilidades Sociais na Infância: Teoria e Prática. Petrópolis, RJ: Vozes.
Dessen, M. A., & Polonia, A. C. (2007). A Família e a Escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, 17(36), 21-32. doi: 10.1590/S0103- 863X2007000100003
Sousa, M. de (2006). A Turma da Mônica em: O Estatuto da Criança e do Adolescente. São Paulo, SP: Maurício de Sousa Produções Ltda.
Youtube. (2009, agosto 18). Cascão & Cebolinha em amizade [Video file]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=P76rnTbsWHc
Youtube. (2014, fevereiro 27). Valeu, amigo [Video file]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=4Qx-WwwHQww
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.