Psychotherapist and the choice of stuff in the process of ludodianostic

Authors

  • Adriana Trapiá Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.
  • Caroline Tagliapietra Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.
  • Eric Usui Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.
  • Maitê Hammoud Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.
  • Tamyris Lino Coelho Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p233

Keywords:

plays and toys, diagnostic, psychoanalysis

Abstract

The article presents a bibliographic study about the aspects to be observed in the choice of the toy and the act of play in the ludodiagnostic process, for that, it was used mainly, theorical contributions of A. Freud, M. Klein and D. W. Winnicott. It was discussed the role of the psychotherapist, the therapeutic setting, and the meaning of the toy and playing it. That shows that the psychotherapist have an fundamental role in the choice of the material and the ambience in the ludodiagnostic process and it’s an right attitude of the professional if he considers the variables of the ambience, adapts the toys and the play into the cognitive capacity of the children and simultaneously respects the process of maturation and allows the free expression.

Author Biographies

Adriana Trapiá, Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

Psychologist by Faculdades Metropolitanas Unidas - FMU.

Caroline Tagliapietra, Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

Psychologist by Faculdades Metropolitanas Unidas - FMU.

Eric Usui, Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

Psychologist by Faculdades Metropolitanas Unidas - FMU.

Maitê Hammoud, Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

Psychologist by Faculdades Metropolitanas Unidas - FMU.

Tamyris Lino Coelho, Faculdades Metropolitanas Unidas – FMU.

Psychologist by Faculdades Metropolitanas Unidas - FMU.

References

Affonso, L. R. (2012). Ludodiagnóstico: Investigação clínica através do brinquedo. São Paulo: Artmed.

Ferro, A. (1995). A técnica da psicanálise infantil: A criança e o analista da relação emocional (Justum, M., trad). Rio de Janeiro: Imago.

Lebovici, S. & Diatkline, R. (1998). O significado e função do brinquedo na criança. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda.

Ocampo, M. L. S. (1999). O processo psicodiagnóstico e as técnicas projetivas. São Paulo: Martins Fontes.

Pickard, P.M. (1975). A criança aprende brincando (Gerte, N., trad.). São Paulo: IBRASA. Severino, A. J. C. (2007). Metodologia do trabalho científico. 23ª edição. São Paulo: Cortez.

Trinca, W. et al. (1984). Diagnóstico psicológico: A prática clínica. 3ª edição. São Paulo: EPU.

Winnicott, D. W. (1975). O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago.

Zimerman, D. E. (2008). Manual de técnica psicanalítica, uma re-visão. São Paulo: Artmed.

Published

2013-02-07

How to Cite

Trapiá, A., Tagliapietra, C., Usui, E., Hammoud, M., & Lino Coelho, T. (2013). Psychotherapist and the choice of stuff in the process of ludodianostic. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 3(2), 233–240. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p233

Issue

Section

Original Articles