Visual repair in passangers, by César Dezfuli, between recognition and remembrance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n33p109

Keywords:

Photography, Visual politics, Poetics of memory, Brazilian migration

Abstract

Since 2016, photographer César Dezfuli has been developing Passengers, a project that starts with portraits of 118 migrants rescued while trying to cross the Mediterranean Sea and is completed by producing a verbal-visual material that follows the experiences of some of these survivors after settling in Europe. This article analyzes the work to support two arguments: that the photos, in association with the texts, videos and maps created by Dezfuli, are capable of repairing certain media coverage of the migratory flow, more focused on agonic lives or deaths, almost always anonymous, and, with that, are able to establish a political space that summons the spectator to act in the present, seeking consideration, as much as in the future, safeguarding another memory of the migratory drama.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Lima Santos, Federal University of Ouro Preto

Docente do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana/MG. Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais e mestra em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. E-mail: outracarol@gmail.com. Orcid: orcid.org/0000-0001-6973-6401.

Rafael Tassi Teixeira, Unespar

Docente do Programa de Pós-Graduação em Cinema e Artes do Vídeo da Universidade Estadual do Paraná, Curitiba/PR. Doutor em Sociologia e mestre em Antropologia pela Universidad Complutense de Madrid. E-mail: rafatassiteixeira@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7137-0904.

References

AZOULAY, Ariella. The civil contract of photography. Nova Iorque: Zone Books, 2008.

BARBOSA, Marialva. Meios de comunicação: lugar de memória ou na história? Contracampo, v. 35, n. 01, p. 07-26, abr./jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17558. Acesso em 16 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v35i1.802

CARDIM, Mônica. Identidade branca e diferença negra: Alberto Henschel e a representação do negro no Brasil do século XIX. Tese (Programa de Pós-Graduação em Estética e História da Arte). São Paulos: USP, 2012. 136f. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-01072014-123956/pt-br.php. Acesso em: 14 set. 2023.

COMOLLI, Jean-Louis. Carta de Marselha sobre a auto-mise-en-scène. In: COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida – cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 81-85.

DERRIDA, Jacques. Da hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DEZFULI, César. Passengers. César Dezfuli’s projects. 2022a. Disponível em: http://www.cesardezfuli.com/passengers. Acesso em 11 nov. 2022.

DEZFULI, César. Entrevista concedida a Rafael Teixeira Tassi, 21 dez. 2022b. Não publicada.

DEZFULI, César. Project proposal: Passengers. Catchlight, 2020. Disponível em: https://www.catchlight.io/cesar-dezfuli. Acesso em 11 nov. 2022.

DEZFULI, César; BAKKER, Maartje. De lange weg naar een plek in Europa. De Volkskrant, 2022. Disponível em: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2022/de-lange-weg-naar-een-plek-in-europa~v501774. Acesso em 09 fev. 2023.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto. Porto Arte, v. 9, n. 16, p. 61-82, mai. 1998. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/27751. Acesso em 23 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/2179-8001.27751

FRANCISCATO, Carlos. O jornalismo e a reformulação da experiência do tempo nas sociedades ocidentais. Brazilian Journalism Research, v. 11. n. 2, p. 96-123, 2014. Disponível em: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/741/563. Acesso em 16 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v10n2.2014.741

FULFORD, Lucy. Passengers: faces of the Mediterranean migrant crisis. Canon, 2018. Disponível em: https://www.canon-europe.com/pro/stories/cesar-dezfuli-migrants. Acesso em 11 nov. 2022.

GALARD, Jean. Beleza exorbitante. São Paulo: Editora Unifesp, 2012.

GILLIGAN, Chris; MARLEY, Carol. Migration and divisions: thoughts on (anti-)narrativity in visual representations of mobile people. Forum Qualitative Research, v. 11, n. 2, mai. 2010. Disponível em https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1476. Acesso em 14 set. 2023.

HUYSSEN, Andreas. Os direitos humanos internacionais e a política da memória: limites e desafios. In: HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismo, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto/Museu de Arte do Rio, 2014. p. 195-213.

LÉVINAS, Emmanuel. Entre nós: ensaios sobre alteridade. São Paulo: Vozes, 2004.

LÉVINAS, Emmanuel. Violência do rosto. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

LUGON, Olivier. El estilo documental: de August Sander a Walker Evans, 1920-1945. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2010.

MACÉ, Marielle. Siderar, considerar: migrantes, formas de vida. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.

MARTINO, Luís Mauro Sá; MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. A comunicação como ética da alteridade: pensando o conceito com Lévinas. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 42, n. 3, p. 21-40, set.-dez. 2019. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/3450. Acesso em 14 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201931

NAIR, Sami. Y vendrán… las migraciones en tiempos hostiles. Barcelona: Bronce, 2007.

NASH, Mary. Inmigrantes en nuestro espejo: inmigración y discurso periodístico en la prensa española. Barcelona: Icaria Antrazyt, 2005.

PICADO, Benjamim. A ação e a paixão marcadas num rosto: discursividade do retrato humano no fotojornalismo. In: PICADO, Benjamim. O olho suspenso do novecento: plasticidade e discursividade visual no fotojornalismo moderno. Rio de Janeiro: Pensamento Brasileiro, 2014. p. 133-165.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

SALERNO, Daniele. Memorializing boat tragedies in the Mediterranean: the case of the Kater I Rades. In: MANNIK, Lynda (org.). Migration by boat: discourses of trauma, exclusion and survival. London: Hb Published, 2016. p. 135-153. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvpj7hqz.12

SANTOS, Ana Carolina Lima; TEIXEIRA, Rafael Tassi. Sobre paisagens conhecidas e corpos anônimos: memórias fotográficas do fluxo migratório no Mediterrâneo. Rumores, v. 13, n. 25, p. 192-219, jan./jun. 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/148356. Acesso em 11 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2019.148356

SENA, Ildefonso. Treinta años de naufragios. Aljaranda, n. 92, p. 87-91, dez. 2018. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6882646. Acesso em 14 set. 2023.

SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2023-12-01

How to Cite

Santos, A. C. L., & Tassi Teixeira, R. (2023). Visual repair in passangers, by César Dezfuli, between recognition and remembrance. Domínios Da Imagem, 17(33), 109–137. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2023v17n33p109

Issue

Section

Artigos gerais