The Mona Lisa and its Fascination: the dazzle that has crossed the centurie

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p452

Keywords:

Material culture, Mona Lisa, Art history, Representation

Abstract

This article discusses the power of the material object inserted in the cultural and social context and exemplified by the Renaissance painting by Leonardo da Vinci, the Mona Lisa. More than 500 years have passed since its creation and its mysteries continue to intrigue scholars and curious about the subject. Among the uncertainties of its origin and its uniqueness, the study of this work of art is both an investigation of the past and a reference to the present. Investigation of the past for its symbolic character within the history of art and culture of the Italian Renaissance, and reference of the present for evidencing a research of the study of material culture for the understanding of society.

Author Biography

Marina dos Santos Galli, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Master's student in Social History at the State University of Londrina (UEL), Londrina, PR

References

AZZI, Christiane Ferreira. O patrimônio histórico e a cultura material no Renascimento. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, Santa Maria, v.21, n.43, p. 353-371, jul./dez. 2011.

BASTIANON, Francesca. Da Giorgio Vasari a oggi: com’è cambiata la visione di leonardo da vinci. 2019. Disponível em: https://ilbolive.unipd.it/it/news/ giorgio-vasari-oggi-come-cambiata-visione-leonardo. Acesso em: 23 ago. 2020.

BBC NEWS BRASIL. A fascinante história dos homens que Leonardo da Vinci amou. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/vert-cul-50412915. Acesso em: 23 ago. 2020.

BRAGOS, Maíra Pouey. ¿Leonardo da Vinci científico? Em Curso: Revista da Graduação em Filosofia da UFSCar, São Carlos, v. 2, p. 1-11, 2015.

BROTTON, Jerry. The Renaissance: a very short introduction. New York: Oxford University Press, 2006.

DOMINGUES, Petrônio. Cultura Popular: as construções de um conceito na produção historiográfica. História, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 401-419, ago. 2011.

ENCICLOPÉDIA ITAÚ CULTURAL. Dadaísmo. 2018. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3651/dadaismo. Acesso em: 23 ago. 2020.

FRAZÃO, Dilva. Marcel Duchamp: pintor e escultor francês. 2019. Disponível em: https://www.ebiografia.com/marcel_duchamp/#:~:text =Marcel%20Duchamp%20(1887%2D1968),28%20de%20julho%20 de%201887. Acesso em: 23 ago. 2020.

GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A Harmonia Alcançada: Toscana e Roma, Início do Século XVI. In: GOMBRICH, Ernst Hans Josef. A História da Arte. Rio de Janeiro: Ltc, 2013. Cap. 15. p. 215-245.

HOPE, Charles; MCGRATH, Elizabeth. Artists and Humanists. In: KRAYE, Jill (ed.). The Cambridge Companion to Renaissance Humanism. Cambridge: Warburg Institute, 1996. Cap. 9. p. 161-188.

HUCHET, Stéphane. A História da Arte, disciplina luminosa. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, v. 21, n. 1 e 2, p. 222–245, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/ article/view/2649. Acesso em: 2 jan. 2021

JOHNSON, Geraldine A. Renaissance Art: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press, 2005.

KEMP, Martin. Mona Lisa. In: KEMP, Martin. Christ to Coke: How Image Becomes Icon. New York: Oxford University Press, 2012. Cap. 5. p. 141-165.

LARA, Tiago Adão. A que veio o Humanismo? Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 25, n. 13, p. 211-229, jan. 1999.

LOMBARDO, Giovanna. Andy Warhol e la sua Gioconda. 2017. Disponível em: https://www.mondomarziale.org/andy-warhol-e-la-sua-gioconda. Acesso em: 23 ago. 2020.

MENESES, Ulpiano. O objeto material como documento. Aula ministrada no curso “Patrimônio cultural: políticas e perspectivas”. LAB/CONDEPHAAT, p. 1-15, 1980. Disponível em: https://leiaufsc.files.wordpress.com/2017/08/meneses-u-b-o-objeto-material-como-documento.pdf. Acesso em 29 out. 2019.

NAVES, Filomena. “Há sempre qualquer coisa nova para descobrir em Leonardo da Vinci”. 2019. Disponível em: https://www.dn.pt/cultura/ha-sempre-qualquer-coisa-nova-para-descobrir-em-leonardo-da-vinci-11033696.html. Acesso em: 29 dez. 2020.

REDE, Marcelo. História a partir das coisas: tendências recentes nos estudos de cultura material. Anais do Museu Paulista, v. 4, p. 265-282, jan./dez. 1996.

SCHLESENER, Anita Helena. A escola de Leonardo: Política e educação nos escritos de Gramsci. Brasília: Liber Livro, p.188, 2009.

WOLFFLIN, Heinrich. Renascença e Barroco: estudo sobre a essência do estilo barroco e sua origem na Itália. São Paulo: Perspectiva, 2012.

WILCOX, Marrion. Francesco Melzi, Disciple of Leonardo. Art & Life. v.11, n. 6. p. 294-299. dez. 1919. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20543107? origin=crossref &seq=6#metadata_info_tab_contents. Acesso em: 23 ago. 2020.

ZIRPOLO, Lilian H. Historical Dictionary of Renaissance Art. 2. ed. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016.

Published

2020-12-21

How to Cite

Galli, M. dos S. (2020). The Mona Lisa and its Fascination: the dazzle that has crossed the centurie. Domínios Da Imagem, 14(27), 452–473. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p452

Issue

Section

Pesquisas seminais