Advertising and society: the case of Diretas Já! and the Tancredo Neves election campaingn

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n26p84

Keywords:

Military dictatorship, Advertising, “Diretas Já!”, Tancredo Neves.

Abstract

Typically, studies on advertisement focus on the influence that the advertising field has on a the society which is projected . Our text proposal will be demonstrated how this interference is not unidirectional, that is, advertising and society influence each other. To accomplish this objective, we will analyze how two significant moments in the history of Brazil intertwined with advertising discourse. First, the “Diretas Já!” movement, organized by a pool of agencies. Second, an election campaign under the presidency of Tancredo Neves, which, among other elements, paved the way for political marketing reform (not feasible since an electoral reform in 1977). 

Author Biography

David A. Castro Netto, Universidade Estadual de Maringá

PhD in History from the Universidade Federal do Paraná. Professor at the History Department of the Universidade Estadual de Maringá - UEM

References

ALVES, Maria Helena. Estado e oposição no Brasil (1964 – 1984), Bauru: Edusc, 2005.

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. A embalagem do sistema: A publicidade no capitalismo brasileiro. Bauru: Edusc, 2004.

BEIRIGO, Isabel Cristina. Usos da memória da inconfidência, mineiridade e a projeção política de Tancredo Neves (1974-1985). 2011. 172 f. Dissertação (História) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de São João Del Rei, Minas Gerais, 2011.

CARVALHO, Rejane Vasconcelos. Transição democrática brasileira e padrão midiático publicitário na política. Campinas: SP; Pontes: Fortaleza, UFC, 1999.

CASTELO, Hilton. Os publicitários das diretas. Curitiba: Universidade Positivo, 2014.

CASTRO NETTO, David A. As agências de propaganda, o golpe e a ditadura militar brasileira. Revista Ecopós, Rio de Janeiro, v. 22, p. 112 - 137, agosto 2019. ISSN https://doi.org/10.29146/eco-pos.v22i2.26228.

CASTRO NETTO, David A. Propaganda e legitimação na ditadura civil-militar brasileira. Curitiba: Prismas, 2016.
p. 83-106, nov. 2005.

DREIFUSS, René Armand. 1964: a conquista do Estado: ação política, poder e golpe de classe. 7 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

FICO, Carlos. Reinventando o otimismo: ditadura, propaganda e imaginário social no brasil (1969-1977). 1996. 294 f. Tese (História) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 1996.

GROPPO, Bruno. O mito da sociedade como vítima: as sociedades pós-ditatoriais. In: QUADRAT, S. V.; ROLLEMBERG, D. História e Memória das ditaduras do século xx. Rio de Janeiro: Editora FGV, v. 1, 2015. p. 39-56.

LEONELLI, Domingos. Diretas já: 15 meses que abalaram a ditadura. 2 ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

NERY, Vanderlei Elias. Diretas Já: mobilização de massas com direção burguesa. In: Pinheiro, Milton (org.). Ditadura: O que resta da transição. São Paulo: Boitempo, 2014. p. 247–268.

OLIVEIRA, Hebe Maria Gonçalves. Muda Brasil: O marketing político que levou Tancredo Neves à Presidência da República. Anais do: XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – BH/MG – 2 a 6 Set 2003.

OLIVEIRA, Hebe Maria Gonçalves. Tancredo Neves: muda, Brasil! Volta a sorrir meu Brasil!. In: QUEIROZ, Adolpho. Na arena do marketing político: ideologia e propaganda nas campanhas presidenciais brasileiras. São Paulo: Summus, 2006. P. 203–231.

PÁDUA, Gesner. O herói conciliador: a construção da imagem de Tancredo Neves nas revistas Veja e Manchete (1982 – 1985). 2011. 296 f. Dissertação (História) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Minas Gerais, 2011

REIS FILHO, Daniel. A. Ditadura e sociedade: as reconstruções da memória. In: REIS, D. A.; RIDENTI, M.; SÁ MOTTA, R. P. O golpe e a ditadura militar 40 anos depois (1964 - 2004). Bauru: Edusc, 2004. Cap. 2, p. 29-52.

Published

2020-07-31

How to Cite

Castro Netto, D. A. (2020). Advertising and society: the case of Diretas Já! and the Tancredo Neves election campaingn. Domínios Da Imagem, 14(26), 84–112. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n26p84

Issue

Section

Artigos do dossiê