Regina Silveira in the printed media: the series middle class & Co. 1971-72
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n26p65Keywords:
Regina Silveira, Middle Class & Co., Brazilian conceptual art, Printed media.Abstract
Regina Silveira’s Middle Class & Co. series is composed by an album of 15 serigraphs, from 1971, and of separate serigraphs made in the following year, both at the Mayagüez Campus of the University of Puerto Rico, where the artist was a professor from 1969 to 1973. In the serigraphs of this series, Silveira makes use of the same photographic image of a crowd taken from the printed media, which, at the time, often carried both images of crowd protests and of the Vietnam War. This paper aims to discuss the role that the printed media plays in this series by Regina Silveira as the source of the photographic image that becomes a conceptual element of the artwork, in the context of conceptual art, and as a repertoire for reflection on social and political issues.Downloads
References
COSTA, Helouise. Waldemar Cordeiro e a fotografia. In: Waldemar Cordeiro: a ruptura como metáfora. São Paulo: CosacNaify, Centro Universitário Maria Antônia da USP, 2002.
FABRIS, Annateresa. Montagem, fotografia, espelho: Waldemar Cordeiro depois do concretismo. PORTO ARTE: Revista de Artes Visuais, v. 21, n. 35, ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/73710. Acesso em: 03 fev. 2020.
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Carta de Regina Silveira para Walter Zanini. 31 jul. 1969. Arquivo MAC-USP (FMACUSP 0067.004).
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Carta de Regina Silveira para Walter Zanini. 14 maio 1972. Arquivo MAC-USP (FMACUSP 0079.006).
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Carta de Regina Silveira para Walter Zanini. 24 out. 1972. Arquivo MAC-USP (FMACUSP 0079.006).
MUSEU DE ARTE CONTEMPORÂNEA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Carta de Regina Silveira para Walter Zanini. 22 abril 1973. Arquivo MAC-USP (FMACUSP 0130.003).
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Tradução Constancia Egrejas. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009.
SCARINCI, Carlos. Sem título. In: Regina Silveira: obra gráfica 71-77: catálogo de exposição artística de Regina Silveira. Porto Alegre, Pinacoteca do Instituto de Artes da Universidade do Rio Grande do Sul, 19 jun./04 jul. 1978.
SILVA, Daniela Maura Abdel Nour Ribeiro da. A fotografia na arte contemporânea e o terreno da ficção: Regina Silveira e Carlos Fadon Vicente. 2015. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. Disponível em:http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-11012016-124401/. Acesso em: 20 jan. 2020.
SILVEIRA, Regina. Middle Class & Co. Revista Comunicações e Artes – Escola de Comunicações e Artes/Universidade de São Paulo. São Paulo, n. 7, p. 181-187, 1977.
SILVEIRA, Regina. Julio Plaza por Regina Silveira. In: BARCELLOS, Vera Chaves. (Org.). Julio Plaza, POEITICA, tradução de Helena Dorfman, Maria Margarita Kremer, Baltazar Pereira. Porto Alegre: Fundação Vera Chaves Barcellos, 2013.
SILVEIRA, Regina. Regina Silveira: entrevista. Entrevistadora: Daniela Maura Ribeiro. E-mail. São Paulo, 09 jul. 2014. Disponível em http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-11012016-124401/. Acesso em: 20 jan. 2020.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó: Grifos; Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.
YORDÁN, Jorge Morales. Desarrollo político y pobreza. San Juan: Editorial Cordillera, 1971.
ZANINI, Walter. Regina Silveira e as novas poéticas. In: Regina Silveira: obra gráfica 71-77: catálogo de exposição. Porto Alegre: Pinacoteca do Instituto de Artes da Universidade do Rio Grande do Sul, 19 jun./04 de jul. 1978.
ZANINI, Walter. A aliança da ordem com a magia. In: MORAES, Angélica. (Org.). Regina Silveira: Cartografias da sombra. EDUSP: São Paulo, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.