Brazilian photojournalists in times of dictatorship: between stability and compromise
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2019v13n24p86Keywords:
Photojournalism, Military Dictatorship, Press, Latin America.Abstract
The purpose of this article is to analyze the trajectory of three Brazilian press photographers during the period of the Brazilian military dictatorship, particularly the performances in Latin American lands. We intend to observe what are the main subjects photographed, their approaches and relationship with the vehicles of information and interaction with the photographic universe of the continent. The proposal is to verify how the look of these Brazilian photographers is transformed, how their visual production took place and what is published. Methodologically the proposal seeks to cross the hemerographic sources with oral history and also with the archives of these photographers. The main hypothesis is that photographers not only produced representations of events, but played an important role in resisting military regimes and in the struggle for redemocratization.Downloads
References
BAITZ, Rafael. Um continente em foco: a imagem fotográfica da América Latina nas revistas semanais brasileiras (1954-1964). São Paulo: Humanitas, 2003.
BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil 1900-2000. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
BONI, Paulo César. Entrevista: Juca Martins. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 10, n. 17, p. 209-228, jul./dez, 2014.
BONI, Paulo César. Entrevista: Pedro Martinelli. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 10, n. 16, p. 239-266, jan./jun. 2014.
COELHO, Maria Beatriz. Imagens da nação: brasileiros na fotodocumentação de 1940 até o final do século XX. Belo Horizonte/São Paulo: Editora da UFMG/Imesp/Edusp, 2014.
COSTA, Helouise, Entre o local e o global: a invenção da revista O Cruzeiro. In: COSTA, Helouise; BURGI, Sergio. As origens do fotojornalismo no Brasil: um olhar sobre O Cruzeiro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012. p. 9-31.
FERNANDES JR., Rubens. Juca Martins: a eterna paixão pela aventura humana. In: SIQUEIRA, Henrique (Org.). Juca Martins. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
FERNANDES JR., Rubens. Labirinto e Identidade: panorama da fotografia no Brasil – 1946 – 98. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
MONTEIRO, Charles, El campo de las fotografías y las imagenes del Brasil en los años 1970-1980: entre el fotoperiodismo y la fotografía documental. Artelogie, n. 7, p. 1-15, avril 2015. Disponível em: http://cral.in2p3.fr/artelogie/spip.php?article353. Acesso em: 26 dez. 2019. 103
MUNTEAL, Oswaldo; GRANDI, Larissa. A imprensa na história do Brasil: Fotojornalismo no século XX. Rio de Janeiro: Editora da PUC-Rio/Desiderata, 2005.
PROENÇA, Caio de Carvalho. Fotografias do fotojornalismo no Brasil anos 1970: aproximações e distanciamento em Veja, Isto É, Time e Newsweek. In: Anais Eletrônicos do XXVIII Simpósio Nacional de História - Lugares dos Historiadores: velhos e novos desafios. Florianópolis: Anpuh, 2015b. p. 1-16.
PROENÇA, Caio de Carvalho. O conflito da Nicarágua em 1979 em Veja: o trabalho do fotógrafo e as decisões editorais. Mouseion, Canoas, n. 21, p. 51- 70, ago. 2015a.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac, 2009.
TEIXEIRA, Evandro. A fotografia a serviço da luta contra a ditadura militar no Brasil. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 8, n. 12, p.217-252, jan./jun. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.