Image reading and visual literacy: reviewing some concepts

Authors

  • Gustavo Cunha Araújo Universidade Federal de Uberlândia, Universidade Federal de Mato Grosso. https://orcid.org/0000-0002-1996-5959
  • Ana Arlinda Oliveira Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Federal de Minas Gerais.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n10p89

Keywords:

Reading Images, Visual literacy, History and education.

Abstract

This study aims to analyze some concepts on readings of images offered by the German historian Erwin Panofsky in the middle of last century related to an artistic production developed in an educational context. Methodologies to be used as a literature review pertinent to the theme and in locus observation of the artistic experience produced. In this sense, we understand that concepts such as reading literacy and visual images are inserted in the midst of historical and educational, involving knowledge of visual language and written language not only for better understanding of the meanings of the work analyzed. Thus, we sought in this investigation and socializing knowledge resulting produce it as an interpretive process, reflective and constructive present in qualitative research in education.

Author Biographies

Gustavo Cunha Araújo, Universidade Federal de Uberlândia, Universidade Federal de Mato Grosso.

Graduated in Visual Arts at the Universidade Federal de Uberlândia. Master's student in Education at the Universidade Federal de Mato Grosso.

Ana Arlinda Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Federal de Minas Gerais.

PhD in Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, with Post-Doctorate from Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BURKE. Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Tradução de Vera Maria Xavier dos Santos. Bauru: SP/EDUSC, 2004.

CALADO, Isabel. A utilização educativa das imagens. Porto: Porto Editora, 1994. (Coleção Mundo de Saberes; 8).

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2002.

PANOFSKY, Erwin. Iconografia e iconologia: uma introdução ao estudo da arte da renascença. In: PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1976. p. 47-87.

REY, Fernando L. Gonzalez. Pesquisa qualitativa. Tradução de Marcel Aristides Ferrada Silva. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

SOUSA, Márcia Maria. Reflexões sobre a leitura de imagens como ação educativa. Revista Olhares e Trilhas, v.8. n.8, p. 99-108, 2007.

Published

2012-05-01

How to Cite

Araújo, G. C., & Oliveira, A. A. (2012). Image reading and visual literacy: reviewing some concepts. Domínios Da Imagem, 6(10), 89–96. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n10p89

Issue

Section

Artigos gerais