“Fortunately, there are remains”: leftovers by Geraldo de Barros and autobiography through photography
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p105Keywords:
Photography, Autobiography, Memory.Abstract
Geraldo de Barros was an extremely fruitful artist, great popularizer of the Brazilian art world. In this article we intend to deal with his photographic work, specifically his latest production, the series on. In this paper Geraldo takes photographs of family, travel, and performs interventions like indentations, inclusion and exclusion and rollover funds, people and objects, spaces that become filled with clippings in white or black. Our proposal is to present this series of Gerard as a way to make autobiography. About Geraldo reinvent their relationship with time, with the memory. When treats spaces as spaces of personal photographs builders, simultaneously builds his memory, his autobiography.Downloads
References
BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. “História, Historiadores e Imagem: algumas notas introdutórias”. In: SEBRIAN, Raphael Nunes Nicoletti (org.). Leituras do Passado. Campinas: Pontes Editores, 2009. p. 93 – 121.
BARROS, Geraldo de. Sobras. Texto e organização de Rubens Fernandes Júnior. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Morae; AMADO, Janaína (Orgs). Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getulio Vargas, 1998. p.183-191.
COSTA, Helouise & SILVA, Renato Rodriguez da. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naif, 2004.
DEL PRIORI, Mary. “Biografia: quando o indivíduo encontra a história”. Topoi, v. 10, n. 19, p. 7-16, jul./dez. 2009.
FERNANDES JR., Rubens. A fotografia expandida. 2002. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.
FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Verga/ Passagens, 1992.
FRAIZ, Priscila. A dimensão autobiográfica dos arquivos pessoais: o arquivo de Gustavo Capanema. Estudos Históricos, n. 21, p. 59–87, 1998.
GALERIA BERGAMIN. Fragmentos: modernismo na fotografia brasileira. Curadoria e texto de apresentação de Iatã Cannabrava, 2007.
GIRARDIN, Daniel. “Da abstração ao sentido da forma, uma experiência fotográfica excepcional no Brasil moderno”. Tradução de Cecília Leuenberger. In: BARROS, Geraldo. Fotoformas. Munich – London – New York: Prestel, 1999. p. 17–22.
GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da História:a título de prólogo. In: GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, Escrita da História (Org.). Rio de Janeiro: Ed, Fundação Getúlio Vargas, 2004.
KOSSOY, Boris. “Luzes e sombras da metrópole: um século de fotografias em São Paulo (1850 – 1950). In: PORTA, Paula. (Org.). História da cidade de São Paulo: a cidade no Império. São Paulo: Paz e Terra, 2004. v. 2, p. 387–455.
MENESES, Ulpiano Bezerra de. “Fontes visuais, cultura visual. Balanço provisório, propostas cautelares.”, in: Revista Brasileira de História, São Paulo: Anphuh/Humanitas Publicações, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MISSELBECH, Reinhold. “A última fase”. Tradução de Liliam Lopes. In: BARROS, Geraldo. Fotoformas. Munich: Prestel, 1999. p. 74–84.
AVES, Santuza Cambraia. “Os novos experimentos culturais nos anos de 1940/50: propostas de democratização da arte no Brasil”. In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida N. O tempo da experiência democrática: da democratização de 1945 ao golpe civil-militar de 1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. O Brasil Republicano, v. 3, p. 173–299.
SHAKESPEARE, William. Tragédias. Tradução de F. Carlos de Almeida Cunha Medeiros e Oscar Mendes. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.