“Fortunately, there are remains”: leftovers by Geraldo de Barros and autobiography through photography

Authors

  • Priscila Miraz de Freitas Grecco UNESP - Assis.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p105

Keywords:

Photography, Autobiography, Memory.

Abstract

Geraldo de Barros was an extremely fruitful artist, great popularizer of the Brazilian art world. In this article we intend to deal with his photographic work, specifically his latest production, the series on. In this paper Geraldo takes photographs of family, travel, and performs interventions like indentations, inclusion and exclusion and rollover funds, people and objects, spaces that become filled with clippings in white or black. Our proposal is to present this series of Gerard as a way to make autobiography. About Geraldo reinvent their relationship with time, with the memory. When treats spaces as spaces of personal photographs builders, simultaneously builds his memory, his autobiography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Miraz de Freitas Grecco, UNESP - Assis.

PhD student in History of the Graduate Program at UNESP - Assis.

References

ARTIÈRES, P. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1988. p. 21.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. “História, Historiadores e Imagem: algumas notas introdutórias”. In: SEBRIAN, Raphael Nunes Nicoletti (org.). Leituras do Passado. Campinas: Pontes Editores, 2009. p. 93 – 121.

BARROS, Geraldo de. Sobras. Texto e organização de Rubens Fernandes Júnior. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Morae; AMADO, Janaína (Orgs). Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getulio Vargas, 1998. p.183-191.

COSTA, Helouise & SILVA, Renato Rodriguez da. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naif, 2004.

DEL PRIORI, Mary. “Biografia: quando o indivíduo encontra a história”. Topoi, v. 10, n. 19, p. 7-16, jul./dez. 2009.

FERNANDES JR., Rubens. A fotografia expandida. 2002. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Verga/ Passagens, 1992.

FRAIZ, Priscila. A dimensão autobiográfica dos arquivos pessoais: o arquivo de Gustavo Capanema. Estudos Históricos, n. 21, p. 59–87, 1998.

GALERIA BERGAMIN. Fragmentos: modernismo na fotografia brasileira. Curadoria e texto de apresentação de Iatã Cannabrava, 2007.

GIRARDIN, Daniel. “Da abstração ao sentido da forma, uma experiência fotográfica excepcional no Brasil moderno”. Tradução de Cecília Leuenberger. In: BARROS, Geraldo. Fotoformas. Munich – London – New York: Prestel, 1999. p. 17–22.

GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, escrita da História:a título de prólogo. In: GOMES, Ângela de Castro. Escrita de si, Escrita da História (Org.). Rio de Janeiro: Ed, Fundação Getúlio Vargas, 2004.

KOSSOY, Boris. “Luzes e sombras da metrópole: um século de fotografias em São Paulo (1850 – 1950). In: PORTA, Paula. (Org.). História da cidade de São Paulo: a cidade no Império. São Paulo: Paz e Terra, 2004. v. 2, p. 387–455.

MENESES, Ulpiano Bezerra de. “Fontes visuais, cultura visual. Balanço provisório, propostas cautelares.”, in: Revista Brasileira de História, São Paulo: Anphuh/Humanitas Publicações, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.

MISSELBECH, Reinhold. “A última fase”. Tradução de Liliam Lopes. In: BARROS, Geraldo. Fotoformas. Munich: Prestel, 1999. p. 74–84.

AVES, Santuza Cambraia. “Os novos experimentos culturais nos anos de 1940/50: propostas de democratização da arte no Brasil”. In: FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida N. O tempo da experiência democrática: da democratização de 1945 ao golpe civil-militar de 1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. O Brasil Republicano, v. 3, p. 173–299.

SHAKESPEARE, William. Tragédias. Tradução de F. Carlos de Almeida Cunha Medeiros e Oscar Mendes. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

Published

2011-11-01

How to Cite

Grecco, P. M. de F. (2011). “Fortunately, there are remains”: leftovers by Geraldo de Barros and autobiography through photography. Domínios Da Imagem, 5(9), 105–116. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p105

Issue

Section

Artigos gerais