The jaguar friend between the public and private boundaries (1956 - 1961)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n6p39

Keywords:

Public/private, Amigo da onça, Cartoon

Abstract

From specific bibliographies, are discussing in this work, concepts of public and private, the delimitations of its domains as well as merging them. This theoretical discussion allows the necessary basis for the cartoon’s analysis imaging Amigo da Onça the imaginary’s protester time and space. We find, therefore, in Péricles Maranhão’s cartoons, his creative artist, theme first occurred in public spaces. The time frame, however, (1956-1961), JK government’s period in which the pursuit of progress, modernization and consequently consumer culture, were in evidence in the country, enables meeting public and private, in a mutual invasion of these spaces. Thus, Amigo da Onça is taken as an imaginary’s symbol of its period, expressing in these assumptions their approach, highlighting different spaces and/or suggesting their meeting.

Author Biography

Ana Flávia Dias Zammataro, Universidade Estadual de Londrina.

Master in History from the Universidade Estadual de Londrina

References

ALENCASTRO, Luiz Felipe de. Modelos da História e da historiografia imperial. 7-10. In: ALENCASTRO, Luiz Felipe de; NOVAIS, Fernando A. (org.). História da vida privada no Brasil – Império: a corte e a modernidade nacional. v.2. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

FIGUEIREDO, Anna Cristina Camargo Moraes. Liberdade é uma calça velha, azul e desbotada. Publicidade, cultura de consumo e comportamento político no Brasil (1954-1964). São Paulo: Hucitec, 1998.

HALL, Catherine; HUNT Lynn; PERROT Michelle. Ergue-se a cortina. 13-47. In: PERROT, Michele (org.). História da Vida Privada: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. v.4.

MARINS, Paulo César Garcez. Habitação e vizinhança: limites da privacidade no surgimento das metrópoles brasileiras. In: NOVAIS, Fernando A.; SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada no Brasil. República: da Belle Époque à era do rádio São Paulo: Companhia das Letras, 1998. v.3.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 1976.

PROST, Antoine. Fronteiras e espaços do privado. 13-99. In: PROST, Antoine; VINCENT, Gérard (org.). História da Vida Privada: da Primeira Guerra a nossos dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. v.5.

RIANI, Camilo. Ta rindo de que? Um mergulho nos salões de humor de Piracicaba. Piracicaba: UNIMEP, 2002.

ROMUALDO, Edson Carlos. Charges jornalísticas: intertextualidade e polifonia. Maringá: Eduem, 2000.

SALIBA, Elias Thomé. A dimensão cômica da vida privada na República. In: NOVAIS, Fernando A.; SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada no Brasil. República: da Belle Époque à era do rádio, v.3. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

Published

2010-05-01

How to Cite

Zammataro, A. F. D. (2010). The jaguar friend between the public and private boundaries (1956 - 1961). Domínios Da Imagem, 4(6), 39–52. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n6p39

Issue

Section

Artigos gerais