Identity, self-image and happiness in virtual world
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n14p72Keywords:
Cyberspace, Weblog, Identity, Self-image, Netnography.Abstract
We intend to understand the importance of the Internet as a vehicle for discussion of social values and their relationship to social capital through a netnographic study of social relations between individuals in the (re) formulation of this identity Weblogs, where the dynamics of sociability between public and private meanings are re-prints and preserved as old obsessions, such as happiness.Downloads
References
AMARAL, A; NATAL, G; & VIANA, L. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. In: FAMECOS/ PUCRS, Comunicação Cibernética. N° 20. Porto Alegre: 12/2008.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. Tradução de Carlos Felipe Moisés, Ana Maria L. Ioriatti.
BLOOD, R. Weblogs: a history and perspective. Disponível em: http://www.rebeccablood. net/essays/weblogs_history.html. Acesso em 20/01/08.
DEMO, P. Dialética da Felicidade: um olhar sociológico pós-moderno. Petrópoles: Vozes, 2001. v.1.
DHAVAN V, Shah; KWAK, Nojin; HOLBERT, R. Lance. “Connecting” and “Disconnecting” with Civic Life: patterns of Internet Use and the production of Social Capital. Open University Library: 2007. Taylor & Francis. DOI: 10.1080/105846001750322952. (. Acesso em: 6/04/2008.
LIPOVETSKY, G. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. (Tradução de Maria Lúcia Machado). São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MARCUSE, H. Eros e civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.
MONTEIRO, S. O ciberespaço e os mecanismos de busca: novas máquinas semióticas. Brasília: Ci. Inf; vol. 35, n.1, p. 31-38, jan./abr.2006. Acessado em 11/06/2008.
RECUERO, R. da C. Diga-me com quem falas e dir-te-ei quem és: a conversação mediada pelo computador e as redes sociais na internet. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n° 38, abril de 2009, quadrimestral.
RECUERO, R. da C. Webrings: as redes de sociabilidade e os Weblogs. Porto Alegre: Revista FAMECOS/ PUCRS: sessões do imaginário, cinema, cibercultura, tecnologias da imagem, n.11, 2004. Acessado em 11/06/2008.
ROCHA, P. J. Blogs: sentimentos em rede compartilhados na pós-modernidade. Porto Alegre: Revista FAMECOS/ PUCRS: mídia, cultura e tecnologia, vol.I, n.22, 2005. Acessado em 11/06/2008.
SAHLINS, M. Cultura na Prática. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004b.
SANTOS, T. C. O Ciberespaço: Dimensão antropológica das sociedades de controle. Revista TEXTOS de la CiberSociedad: 2005, vol. 6. Temática variada – ISSN 1577-3760. Disponível em: http://www.cibersociedad.net. Acessado em 28/05/2008. São Paulo: Record – 1ºed., 2001.
SILVA, C. A. F. da; SILVA, M. T. C. da. A dimensão Sociespacial do Ciberespaço: uma nota. Rio de Janeiro: Projeto Tamandaré (UFF - Universidade Federal Fluminense), 2006. Disponível em: http:// www.tamandare.g12.br/indexciber.htm. Acessado em 28/05/2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.