Urban windows and electronic images: the evil eye of modernity
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n14p56Keywords:
Technologies, Picture, Video, TV.Abstract
This paper discusses the 33-hour videographic material produced by the pensioner knows as Dona Vitória, Who for two yers filmed the drug traffic from the window of her house in Copacabana, making a total of tapes, handed over to the Police in 2005. Reflections on the relationship between áudio and image and the multiplicity of voices (polyphony) in Dona Vitória’s story that unveils a new statute of a Picture that breaks with the hegemonic media dialogue.References
AUMONT, Jacques A Imagem. Campinas: Papirus, 1993.
BAKHTIN, Mikhail Problemas da Poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
BEZERRA, Paulo Polifonia. In: BRAIT, Beth (Org). Conceitos Chave. São Paulo: Contexto, 2005.
BRUNO, Fernanda e LINS. Consuelo, Estéticas da Vigilância. Revista GLOBAL - Brasil, Rio de Janeiro: Rede Universidade Nômade, n. 7, dez/jan/fev, p. 38-39, 2007
DIAS, Maria Helena Pereira. Hipertexto o Labirinto Eletrônico, uma experiência hipertextual. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_0c464d02830435003abfe8205cddd746. Acesso em: 4 fev. 2009.
DUJARDINB apud SILVA, Vitor Manoel Aguiar Teoria da Literatura. São Paulo: Almedina, 2004.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir, Petrópolis: Vozes, 1977.
GUSMÃO, Fábio Dona Vitória da Paz. São Paulo: Planeta do Brasil, 2006.
LEVIN, Thomas Y. Retórica do índex temporal: narração vigilante e o cinema de “tempo real”. In : MACIEL,K. (org.). Transcinemas, Rio de Janeiro: Contracapa, 2009.
LYSARDO-DIAS, Dylia O Discurso Publicitário: dialogismo e heterogeneidade. Intercom, set. 2005. CD-ROM
MACHADO,Arlindo Máquina e Imaginário, S.Paulo: Editora USP, 1993.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.
VIRILIO,P. A Arte do Motor. S.Paulo: Estação Liberdade, 1996.
BAKHTIN, Mikhail Problemas da Poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
BEZERRA, Paulo Polifonia. In: BRAIT, Beth (Org). Conceitos Chave. São Paulo: Contexto, 2005.
BRUNO, Fernanda e LINS. Consuelo, Estéticas da Vigilância. Revista GLOBAL - Brasil, Rio de Janeiro: Rede Universidade Nômade, n. 7, dez/jan/fev, p. 38-39, 2007
DIAS, Maria Helena Pereira. Hipertexto o Labirinto Eletrônico, uma experiência hipertextual. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_0c464d02830435003abfe8205cddd746. Acesso em: 4 fev. 2009.
DUJARDINB apud SILVA, Vitor Manoel Aguiar Teoria da Literatura. São Paulo: Almedina, 2004.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir, Petrópolis: Vozes, 1977.
GUSMÃO, Fábio Dona Vitória da Paz. São Paulo: Planeta do Brasil, 2006.
LEVIN, Thomas Y. Retórica do índex temporal: narração vigilante e o cinema de “tempo real”. In : MACIEL,K. (org.). Transcinemas, Rio de Janeiro: Contracapa, 2009.
LYSARDO-DIAS, Dylia O Discurso Publicitário: dialogismo e heterogeneidade. Intercom, set. 2005. CD-ROM
MACHADO,Arlindo Máquina e Imaginário, S.Paulo: Editora USP, 1993.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus, 2005.
VIRILIO,P. A Arte do Motor. S.Paulo: Estação Liberdade, 1996.