The duplicate index: approaches between history and photography based on the work of André Penteado.
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v22.50880Keywords:
Photography, History, Index, André PenteadoAbstract
This article aims to explore the intersections between photography and history, specially the possible connections between the work of the photographer and that of the historian, considering the approach to the object and the narrative construction. In order to do so, the series Rastros, traços e vestígios (2015 to 2020), by photographer and visual artist André Penteado will be studied in light of the concept of index applied to photography, as proposed by Philippe Dubois (1993), and also what historian Carlo Ginzburg (1989) identified as na Evidential Paradigm, more formally appropriated by Human Sciences from the 19th century onwards. Lastly, David Campany's (2003) essay on the notion of Late Photography will be taken in relation with Penteado's work, taking in consideration the comtemporary photography artistic production panorama.
Downloads
References
ANDRE Penteado. Foto em pauta. Fundação Municipal de Cultura. Belo Horizonte: Memorial Minas Gerais Vale, 2017. 1 vídeo (1h51min49s.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MUGE8AuW_Nw. Acesso em: 1 maio. 2024.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012. Edição especial.
BLEDA, María; ROSA, José María. Campos de Batalla. Bledayrosa, Madrid, 2024. Website de artista. Disponível em: https://www.bledayrosa.com/. Acesso em: 19 maio 2024.
BURKE, Peter. Abertura: a nova história, seu passado e seu futuro. In: BURKE, Peter (ed.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp, 1992.
BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Tradução de Vera Maria Xavier dos Santos. Bauru, SP: Editora Unesp, 2004.
CAMPANY, David. Safety in numbness: some remarks on the problems of 'Late Photography'. 2003. Disponível em: https://davidcampany.com/safety-in-numbness/. Acesso em: 30 abr. 2024.
DIAS DE OLIVEIRA, Péricles. Andre Penteado y la historia a contrapelo. Disponível em: https://e-lur.net/articulos/andre-penteado-y-la-historia-a-contrapelo/. Acesso em: 30 abr. 2024.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
DUBOIS, Philippe. Ato fotográfico (o). Campinas, SP: Papirus Editora, 1993.
GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 281.
KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 5. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2016.
PENTEADO, André. Cabanagem. São Paulo: Madalena, 2015.
PENTEADO, André. Farroupilha. São Paulo: Estúdio Madalena, 2020.
PENTEADO, André. André Penteado. Website do artista. Disponível em: https://andrepenteado.com/. Acesso em: 1 maio. 2024.
PESAVENTO, Sandra J. Palavras para crer. Imaginários de sentido que falam do passado. 2006. Nuevo Mundo, Mundos Nuevos, Francia, n. 6, 2006. DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.1499 DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.1499
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Senac São Paulo, 2009.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983. (Primeiros Passos, v. 103).
WELLS, Liz. Historias sedimentarias: sobre el espacio y el lugar en las fotografías de Bleda y Rosa. In: BLEDA, María;
ROSA, José María. Campos de Batalla. 2017. Disponível em: Historias-sedimentarias-sobre-el-espacio-y-el-lugar-en-las-fotografias-de-Bleda-y-Rosa.-Liz. Acesso em: 1 maio. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Diogo Mascarenhas de Souza Pinheiro, Laura Ribero Rueda, Walter Karwatzki Chagas Maffazzioli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.













